Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCopier, L.T.
dc.contributor.authorKooijman, G.H.K.
dc.date.accessioned2020-08-07T18:00:21Z
dc.date.available2020-08-07T18:00:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36833
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de vraag hoe The Favourite (Lanthimos, 2018) zich verhoudt tot de genreconventies van het kostuumdrama centraal. De subvraag die hierbij gesteld wordt is hoe er in de film wordt gebroken met deze genreconventies. Hierbij zal de nadruk liggen op thema’s als gender en anachronisme. Om een antwoord te vinden op deze vragen zal de uitvoering van een neoformalistische filmanalyse worden gecombineerd met het semantische/syntactische model van Rick Altman. In de analyse zal de nadruk liggen op twee stilistische elementen: mise-en-scène en cinematografie. Na aanleiding van de analyse is naar voren gekomen dat er in The Favourite genoeg conventionele elementen terug te vinden zijn op basis waarvan een genreclaim kan worden gedaan in de richting van het kostuumdrama. Door middel van anachronisme wordt echter een hedendaagse twist gegeven aan dit kostuumdrama waarmee er met genreconventies gebroken wordt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3557138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFish Eye, Gender en Anachronisme: Genreconventies in The Favourite. Een neoformalistische filmanalyse van The Favourite aan de hand van het semantische/syntactische model van Rick Altman
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsThe Favourite, genre, neoformalisme, genretheorie, Rick Altman, genreconventies, kostuumdrama, historisch drama, anachronisme, gender, Lanthimos, macht, cinematografie, mise-en-scène, filmanalyse, semantische/syntactische benadering
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record