Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.authorEijk, T.M. van der
dc.date.accessioned2020-08-06T18:00:12Z
dc.date.available2020-08-06T18:00:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36733
dc.description.abstractIn dit onderzoek heb ik een cognitieve analyse uitgevoerd van personages in de film Train to Busan (2016, Yeon Sang-ho). Op basis van de structure of sympathy van filmtheoreticus Murray Smith heb ik onderzocht hoe de kijker sympathie of antipathie kan ontwikkelen voor protagonist Seok-woo, zijn dochter Su-an, treinreiziger Yon-suk en zombies. Dit model bestaat uit drie niveaus van betrokkenheid, genaamd recognition (de constructie van een personage), alignment (de toegang tot de handelingen en interne staat van een personage) en allegiance (de morele evaluatie over een personage). Aangezien Smith niet nader toelicht wanneer iets moreel goed of slecht is, heb ik de structure of sympathy aangevuld met vier universele morele domeinen die filosoof Noël Carroll onderscheidt; welfare (bescherming of aantasting van welzijn), justice (thema’s rondom rechtvaardigheid), communal order (sociale regels) en (im)purity (zuiverheid en overtredingen hiervan). Aan de hand van bovenstaande theorieën in combinatie met mijn casus ontstaat de volgende hoofdvraag: Hoe wordt de kijker uitgenodigd om sympathie en antipathie te ontwikkelen voor personages in de film Train to Busan (2016, Yeon Sang-ho)? Uit de analyse blijkt dat in deze film de toeschouwer voornamelijk personages moreel kan evalueren op basis van welfare en communal order, omdat een groep mensen samen proberen te overleven in de strijd tegen zombies. Hierbij staat vooral de vader-dochterrelatie tussen Seok-woo en Su-an centraal. Hij verandert van een egoïstisch persoon naar iemand die met zombies vecht en zijn eigen leven opoffert om anderen te beschermen. Als gevolg hiervan wordt het morele oordeel van Seok-woo gedurende de film steeds positiever en kan de kijker sympathie voor hem ontwikkelen. De toeschouwer kan tijdens de gehele film sympathiseren met Su-an, omdat de evaluatie van haar gedrag altijd moreel goed is. Ze is vanwege haar jonge leeftijd zeer kwetsbaar tijdens een zombie-epidemie en probeert alsnog mensen te helpen. Daarnaast verliest ze haar vader precies als ze nader tot elkaar zijn gegroeid. In tegenstelling tot Seok-woo en Su-an kan de kijker antipathie ontwikkelen voor Yon-suk en de zombies. Yon-suk behandelt andere personen op een respectloze manier en brengt hen opzettelijk in levensgevaar om zichzelf te redden, waardoor de morele oordelen van zijn handelingen ook van het domein justice afhangen. De zombies zijn het grootste gevaar, omdat ze mensen op grote schaal doden. Hun immorele gedragingen worden versterkt door walgelijke uiterlijke kenmerken, wat betekent dat de kijker de morele evaluatie tevens op (im)purity kan baseren. In een graduated moral structure bevinden Su-an en de zombies zich respectievelijk aan de goede en slechte uiteinden vanwege consistente morele oordelen. Yon-suk is in de richting van de zombies gepositioneerd, omdat hij zijn gedrag niet verbetert. Seok-woo ondergaat juist een moreel positieve ontwikkeling, waardoor de kijker hem hoog kan rangschikken in de hiërarchie van morele voorkeur.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3161525
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen wissel in het spoor der moraliteit? Een cognitieve filmanalyse van de ontwikkeling van sympathie en antipathie voor personages in Train to Busan (2016, Yeon Sang-ho).
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstructure of sympathy; Murray Smith; Noël Carroll; moraliteit; cognitieve filmanalyse; Train to Busan
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record