Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.authorBaljet, J.F.
dc.contributor.authorHeerkens, M.J.
dc.date.accessioned2018-10-06T17:01:17Z
dc.date.available2018-10-06T17:01:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36654
dc.description.abstractAbstract Professionals in secondary schools have to deal with sexting incidents. However, specific tools from scientific literature for dealing with these incidents are unavailable. Besides it is unknown how professionals currently deal with this issue and why they act in a specific way. Therefore the aim of this study was to gain insight in: sexting incidents in Dutch secondary schools, how professionals deal with these incidents and which factors are associated with their actions. Data were collected by semi-structured interviews with 11 professionals at six schools in one municipality. Results showed that sexting incidents at these schools differed in the nature of the sexting image, recognizability of the maker, age of the students involved, motives for making and sending sexts, impact and consequences of the incident. Furthermore, professionals can act in sexting incidents through talking to students and their parents, monitoring, evaluating, confronting students in a group setting, involving the police, taking repressive measures and referring students to internal or external care or to the police. Ultimately, several factors were found to be associated with the actions of professionals: estimate of the incident and the students involved (risk- and protective factors, impact and needs of the child) and vision (problematization and incomprehension, normalization and understanding, responsibility and goals). This study suggests that sexting might not be as new as it seems, but rather an old phenomenon in a new form. Sexting could be seen as an issue comparable to bullying or adolescent experimental behavior in its normalcy and possibility to become problematic. Moreover researchers suggest there is a contradiction between the vision of professionals on sexting and who they hold accountable for the sexting incident and how they treat students involved. It is recommended to address and hold a bigger group of students accountable for the spreading of a sexting image, instead of the maker of the sext alone. Samenvatting Op middelbare scholen krijgen professionals te maken met sexting incidenten. In de literatuur zijn echter geen concrete handvatten te vinden voor hoe professionals zouden moeten handelen. Tevens is niet bekend hoe er nu gehandeld wordt en waarom. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar met wat voor sexting incidenten professionals op middelbare scholen te maken krijgen, hoe zij handelen bij sexting incidenten en welke factoren hierbij voor hen een rol spelen. Dit is onderzocht middels semi-gestructureerde interviews met elf professionals op zes middelbare scholen in één gemeente. De belangrijkste resultaten zijn dat sexting incidenten in dit onderzoek van elkaar verschillen in aard van het materiaal, mate van herhaling, herkenbaarheid, leeftijd betrokken kinderen, redenen, impact en gevolgen. Daarnaast kunnen professionals handelen door middel van gesprekken met leerlingen en ouders, monitoren, evalueren, confrontatie aangaan in de klas, het inzetten van de politie, repressie en doorverwijzen naar hulpverlening en politie. Ten slotte zijn er factoren die een rol spelen in hoe professionals handelen, namelijk: inschatting (risico- en protectieve factoren, impact en behoefte van het kind) en visie (problematiseren en onbegrip, normaliseren en begrip, verantwoordelijkheid en doelen). Er worden twee discussiepunten aangehaald. Ten eerste wordt gesuggereerd dat sexting wellicht niet zo nieuw is als het lijkt, maar eerder een oud fenomeen in een nieuwe vorm. Het zou gezien kunnen worden als een issue vergelijkbaar met experimenteer gedrag en pesten, in de normaliteit en de mogelijkheid om problematisch te worden. Ten tweede lijkt het of de visie die professionals hebben tegenstrijdig is met wie zij verantwoordelijk houden bij een incident en hoe ze de betrokken leerlingen benaderen. Er wordt geadviseerd om een grotere groep leerlingen aan te spreken en verantwoordelijk te houden voor de verspreiding, in plaats van de maker zelf.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent410263
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDag Mariette, Sexting incidenten op middelbare scholen: het handelen, de inschatting en de visie van professionals.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSexting; sexting incidenten; handelen bij sexting; handelingsmogelijkheden; visie sexting; professionals; middelbare scholen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record