Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorValck, M. de
dc.contributor.authorSaane, M.L. van
dc.date.accessioned2020-08-05T18:00:22Z
dc.date.available2020-08-05T18:00:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36598
dc.description.abstractDe Beeldvorming van Amerika in de Berichtgeving over Disney: Hoe de Nederlandse kranten schreven over Disney en Amerikanisering in de jaren vijftig onderzoekt welk beeld de Nederlandse kranten creëerden van Disney en Amerika. Door middel van literatuur en krantenartikelen worden er belangrijke thema’s gevormd, die samen de hoofdvraag ‘Welk beeld schetsten de Nederlandse kranten van Amerika in de berichtgeving over Disney tussen 1950 en 1960?’ beantwoord. Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van literatuur die de context in Nederland schetst, waaronder het onderzoek van Righart en de Rooy, Schuyt en Taverne, Verhoef en van van Beusekom. Ook wordt het boek Dazzled by Disney? aangehaald om een context te schetsen over de receptie van Disney in andere landen. Vooral de eerste twee onderzoeken zijn belangrijk, deze behandelen de modernisering, die ook in het bronnencorpus sterk terug komt. Het bronnencorpus bestaat uit artikelen van De Telegraaf, De Volkskrant, Het Parool en Het Vrije Volk. Deze kranten vormen samen de grootste (nationale) kranten van dat moment. Er wordt op veel verschillende niveaus geschreven over Disney en daarmee ook Amerika. Er wordt onderzocht wat de kranten schreven en hoe dit wel of niet aansluit bij de literatuur. Uiteindelijk zal een poging gedaan worden bij het achterhalen van de houding ten opzichte van Amerika. In de conclusie zal gesteld worden dat dit onderzoek mee gaat in de stroming van Schuyt en Taverne: de kranten lijken de modernisering, Amerikanisering of veranderingen goed te kunnen accepteren, of zelfs nieuwsgierig hiernaar te zijn. Amerika wordt afgebeeld als een modern land vol kansen en bijzondere technologie, iets wat de Nederlanders (nog) niet kennen en waar veel te leren valt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1081164
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleA Whole New World: De Beeldvorming van Amerika in de berichtgeving over Disney Onderzoek naar de berichtgeving over Disney in Nederland in de jaren vijftig
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDisney, Amerikanisering, Jaren Vijftig, televisie, modernisering
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record