Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVos, H.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorValkenburg, R.
dc.date.accessioned2020-08-04T18:00:44Z
dc.date.available2020-08-04T18:00:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36557
dc.description.abstractVerschillende onderzoeken hebben aangetoond dat rekenvaardigheid is gerelateerd aan het werkgeheugen en de daarbij horende executieve functies. De onderzoeksresultaten zijn echter inconsistent en het is onduidelijk welke executieve functie rekenvaardigheid voorspelt. Het doel van dit onderzoek is het onderzoeken van de relatie tussen executieve functies (d.w.z. inhibitie, shifting en updating) en rekenvaardigheid. De steekproef bestond uit 156 basisschoolleerlingen tussen 7 en 12 jaar. De leerlingen zijn jaarlijks in drie waves getest. Drie multipele regressieanalyses zijn uitgevoerd om te onderzoeken welke executieve functies belangrijke voorspellers zijn voor rekenvaardigheid. In iedere wave bleek dat updating een unieke voorspeller is voor rekenvaardigheid. De resultaten bevestigen voorgaand onderzoek. Omdat updating zich blijft ontwikkelen tot in de jonge volwassenheid, zal toekomstig onderzoek zich moeten richten op kinderen boven de leeftijd van 12 jaar om de rol van updating in rekenvaardigheid verder te onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent358630
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Relatie Tussen De Executieve Functies Shifting, Inhibitie En Updating En Rekenvaardigheid Nader Bekeken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenvaardigheid; Executieve functies; inhibitie; shifting; updating
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record