Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorManaa, M.Y.
dc.date.accessioned2020-08-04T18:00:42Z
dc.date.available2020-08-04T18:00:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36550
dc.description.abstractIn dit onderzoek is onderzocht op welke manier het mbo-onderwijs optimaal kan aansluiten bij de behoefte van studenten (niveau 1 & 2) in de begeleiding bij identiteitsontwikkeling. Via mixed-methods onderzoek zijn bij mbo-studenten in een grote stad 144 vragenlijsten en 8 semigestructureerde diepte-interviews afgenomen. De vragenlijsten tonen aan dat de mate van zelffocus en de individuele hulpbronnen van jongeren (veerkracht) van invloed zijn op de mate van identiteitsexploratie. Daarnaast laten vrouwelijke studenten een significant hogere mate van identiteitsexploratie zien dan de mannelijke studenten. Uit de interviews blijkt dat er in de verschillende leefgebieden van een student vaak sprake is (of was) van heftige problematiek, wat van invloed is op de identiteitsontwikkeling. De studenten geven aan dat school hier zelden bij betrokken is. Ook wordt er een behoefte uitgesproken voor uitdagend en praktijkgericht onderwijs dat aansluit bij de toekomstdromen van de student. Mbo-opleidingen kunnen beter aansluiten bij de behoeften van hun studenten door te investeren in een vertrouwensband en te weten wat er speelt in de verschillende leefwerelden en deze met elkaar te verbinden op school. Ook kunnen studenten beter begeleid en ondersteund worden in de ontwikkeling van de individuele hulpbronnen die de veerkracht vergroten en in hun zelffocus, waarbij de toekomstdroom centraal staat. Ten slotte wordt er een behoefte aan meer contextrijk praktijkleren uitgesproken waarbij aan eigen doelen en dromen gewerkt kan worden. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het perspectief van de onderwijsprofessional en het beleid omtrent begeleiding bij identiteitsontwikkeling op het mbo.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1054995
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan diepe dalen naar grote toekomstdromen De behoefte van mbo-studenten in de overgang naar volwassenheid aan ondersteuning bij identiteitsontwikkeling vanuit de opleiding.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdentiteit; identiteitsontwikkeling; exploratie; mbo-onderwijs
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record