Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRasch, R.A.
dc.contributor.authorPabbruwe, A.
dc.date.accessioned2009-10-26T18:01:48Z
dc.date.available2009-10-26
dc.date.available2009-10-26T18:01:48Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3654
dc.description.abstractIn 1643 en 1645 verschenen de madrigaal- en motetbundels "'t Lof van Jubal" en "t Lof Jubals" van de Haarlemse componist Cornelis Thymensz. Padbrué (1592-1670). Hiermee beoogde de componist Jubal, de Bijbelse "inventor musicae", lof toe te zingen op nederlandstalige en neolatijnse odes die door dichters en schrijvers op Padbrué's verzoek speciaal voor deze bundels waren gedicht. Naar aanleiding van het succes van beide werken noemde Padbrué zich naderhand "jubalist van Haerlem". Deze studie begint met een beknopt overzicht van Haarlems historische, sociologische, economische, politieke en religieuze achtergrond, waarna een beschrijving van achtergrond, leven en werk van Padbrué volgt. De figuur Jubal wordt uitgelicht, waarna de wezenlijke aspecten van beide bundels worden bestudeerd. Helaas resten ons slechts de tenorpartijen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1138864 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIn Laudem Jubalis van Cornelis Thymensz. Padbrué
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsC.T. Padbrué - Jubal - 17de eeuw - Haarlem
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record