Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDe Valck, Marijke
dc.contributor.authorOprins, S.
dc.date.accessioned2020-08-04T18:00:20Z
dc.date.available2020-08-04T18:00:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36491
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de Nederlandse talkshow Ladies Night geanalyseerd als onderdeel van het 360-gradenmediamerk LINDA. De talkshow en het merk richten zich expliciet op een vrouwelijk publiek en maken daarmee gebruik van de strategie narrowcasting. Dit is een strategie waarbij een merk of zender ervoor kiest om zich op een specifiek gedeelte van een publiek te richten door een duidelijke doelgroep te formuleren op het gebied van leeftijd, klasse, gender en/of regio. Uit onderzoeken naar zenders die zich op een vrouwelijk publiek richten blijkt echter dat deze vaak een beperkte groep vrouwen representeren, namelijk werkende vrouwen. Zij zijn immers interessant voor adverteerders. In dit onderzoek heb ik daarom geanalyseerd hoe er in Ladies Night betekenis wordt gegeven aan vrouwelijkheid, als onderdeel van het merk LINDA. LINDA. is namelijk gebaat bij de constructie van een vrouwelijke doelgroep in het programma en kan via Ladies Night kijkers aan het merk binden. Het onderzoeken van Ladies Night als onderdeel van het merk LINDA. biedt daarom een bijdrage aan het debat omtrent narrowcasting, gender en representatie door te analyseren hoe in het programma een specifieke vrouwelijke doelgroep wordt geconstrueerd en aan het 360-gradenmediamerk wordt verbonden. In dit onderzoek zal ik daarom de vraag beantwoorden: Hoe geeft de talkshow Ladies Night binnen de kaders van het merk LINDA. betekenis aan vrouwelijkheid? Om deze vraag te beantwoorden heb ik een tekstuele analyse van het programma uitgevoerd, waarbij ik heb gekeken naar de setting van het programma, de identiteit van de vrouwen in het programma en de gesprekken die in Ladies Night worden gevoerd. Uit onderzoeken van Byars et al. en Illouz et al. blijkt namelijk dat een tekstuele analyse inzichten geeft in de manier waarop een doelgroep wordt geconstrueerd binnen een programma en aan een merk wordt verbonden. Uit de analyse van het programma kwam naar voren dat er een nadruk ligt op de persoonlijke ervaringen van gasten, het benaderen van de kijker op een toegankelijke manier en het vormen van eenheid tussen de kijker en de groep vrouwen in het programma. Het programma lijkt zo vrouwelijke kijkers aan zich te willen binden. Uit de analyse van de personen in het programma komt echter ook naar voren dat de vrouwen in Ladies Night een beperkte groep van voornamelijk witte, heteroseksuele, succesvolle, werkende vrouwen representeren. Dit suggereert dat het programma inspeelt op kijkers die zich hiermee kunnen identificeren en daarmee interessante consumenten vormen voor het merk LINDA. Het programma lijkt daarom vooral gebaat te zijn bij het betrekken van kijkers bij Ladies Night, die passen binnen de beperkte groep vrouwen die in het programma worden gerepresenteerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent937615
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLadies Night powered by LINDA.: Een onderzoek naar de weergave van vrouwelijkheid in een Nederlandse talkshow als onderdeel van een 360-gradenmediamerk
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgendercasting, gender, narrowcasting, 360-gradenmediamerk, talkshow, vrouwelijkheid, representatie
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record