Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaefer, M.T.
dc.contributor.authorRobben, C.M.F.M.
dc.date.accessioned2018-10-06T17:00:48Z
dc.date.available2018-10-06T17:00:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36244
dc.description.abstractIn dit werk wordt verslag gedaan van onderzoek naar gebruikerspraktijken op Instagram tijdens events aan de hand van drie hashtags: #MoreThanARace, #WorldRun en #IkWillem. Door de opkomst van socialmedia-platformen als Instagram vinden verschuivingen plaats in verhoudingen tussen technologieën, industrieën en gebruikers (Jenkins 2006). Instagram is met 700 miljoen actieve gebruikers en dit jaar het miljard in zicht een veelgebruikt medium te noemen. Het stelt academici in de gelegenheid om de wijze waarop gebruikers elementen uit het dagelijks leven vastleggen en hoe deze online gepresenteerd worden te onderzoeken (Highfield en Leaver 2015). Hashtags dienen als bruikbare filter voor onderzoek naar gebruikerspraktijken op Instagram. Hashtags clusteren posts op basis van smaak, identiteit, gebruiken en culturele events (Carah en Shaul 2015). De hashtag #MoreThanARace is van Heineken ter gelegenheid van hun sponsoring van de Formule 1. Heineken is verantwoordelijk voor de creatie van de hashtag en het event. #WorldRun is de hashtag van Wings For Life ter gelegenheid van de Wings For Life World Run. Wings For Life is een stichting van Red Bull dat geld inzamelt voor onderzoek naar dwarslaesie. Red Bull is niet verantwoordelijk voor de creatie van de hashtag, maar is wel organisator van het event. De eerste twee hashtags zijn zogenaamde branded hashtags. Dit zijn hashtags die direct verbonden zijn aan een brand. #IkWillem is geen branded hashtag, deze hashtag werd gebruikt ter gelegenheid van de vijftigjarige verjaardag van koning Willem-Alexander rondom Koningsdag. De hashtag behoort niet tot een brand, maar brands maken er wel gebruik van. Data afkomstig van hashtaggebruik werden met elkaar vergeleken. Hierbij werd gebruik gemaakt van datasets afkomstig van Instagram monitoring tool Minter.io, netwerkmonitoring tool Netlytic en netwerkvisualisatie-programma Gephi. Gebruikerspraktijken op Instagram tijdens events worden gekenmerkt activiteiten van bedrijven en influencers ter bevordering van een de toegankelijkheid, stimulatie van hashtaggebruik en vormgeving van geplaatste posts. Posts die per hashtag de meeste engagement genereren hebben beperkte visuele variatie. Hashtagnetwerken afkomstig van #MoreThanARace en #WorldRun worden gekenmerkt door uitbreiding van het netwerk. Het hashtagnetwerk afkomstig van #IkWillem wordt gekenmerkt door onderlinge interacties en losse kleine netwerken, zonder intentie om het netwerk uit te breiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent11473755
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleGebruikerspraktijken op Instagram tijdens events
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsparticipatiecultuur, social media, Instagram, gebruikerspraktijken, user activities, digital media, digital culture, digitale cultuur, nieuwe media en digitale cultuur, nieuwe media, media monitoring, gebruikersnetwerken, netwerkanalyse
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record