Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N.
dc.contributor.authorWietsma, M.N.
dc.date.accessioned2020-07-19T18:00:08Z
dc.date.available2020-07-19T18:00:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36195
dc.description.abstractMet dit onderzoek is getracht inzichten te geven in de strategieën die worden ingezet bij het construeren van positief discours, rondom digitaal onderwijs in het Nederlandse onderwijssysteem. Hiervoor zijn verschillende rapporten en nieuwsartikelen rondom het Doorbraakproject: Onderwijs en ICT geanalyseerd. Met behulp van een kritische discoursanalyse zijn verschillende framing devices ontdekt die bijdragen aan de constructie van positieve discoursen. Zo worden er onder andere bijvoeglijke naamwoorden en metaforen ingezet om positieve aspecten van digitaal onderwijs uit te lichten, terwijl negatieve aspecten onderbelicht blijven. Ook zijn er meerdere vormen van hyperconnectivity ontdekt, waarbij wordt ingespeeld op de connectiviteit en functionaliteit van digitaal onderwijs. Op deze manier wordt de aandacht afgeleid van de mogelijke kritische aspecten die digitaal onderwijs met zich meebrengt. Daarnaast worden ook uiterlijke framing devices gebruikt bij vorming van discourse. Hiervoor worden methoden ingezet waarbij positieve woorden worden uitgelicht door variatie aan te brengen in onder andere letterdikte, lettergroote en kleur. Daarnaast worden er ook afbeeldingen van lachende, blije personen getoont om een positieve connotatie op te roepen bij de inhoud van de tekst. Door de inzet van deze verschillende framing strategieën wordt er dus een eenzijdig, positief beeld geconstrueerd, in het discourse rondom ICT implementatie in het Nederlands onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent25147648
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleDigitaal onderwijs als de nieuwe olie: Een onderzoek naar framingstechnieken bij de constructie van discourse, rondom het Doorbraakproject: Onderwijs en ICT.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record