Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGraaff, Rick de
dc.contributor.advisorKoppen, Marjo van
dc.contributor.authorLinden, S.M.G. van der
dc.date.accessioned2020-07-17T18:00:16Z
dc.date.available2020-07-17T18:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36192
dc.description.abstractDe ontwikkelteams van curriculum.nu en de meesterschapsteams, van zowel Nederlands als moderne vreemde talen, vinden het belangrijk om (meer) aandacht besteden aan het ontwikkelen van taalbewustzijn bij alle leerlingen. De teams zijn van mening dat aan dit taalbewustzijn, dat onder andere inzicht in het taalsysteem inhoudt, taaloverstijgend zou moeten worden gewerkt. Inzicht in dit taalsysteem zou kunnen worden ontwikkeld door het aanpassen van grammaticaonderwijs. Een nieuwe grammaticadidactiek is in het promotieonderzoek van Gijs Leenders voor 4vwo-leerlingen ontwikkeld. De didactiek bestaat onder andere uit animaties waarin grammaticale metaconcepten worden uitgelegd en het Nederlands, Engels en Duits met elkaar worden vergeleken. In dit onderzoek is één animatie, over het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, geëvalueerd vanuit het perspectief van 4vwo-leerlingen. Ten behoeve van dit onderzoek is bestudeerd wat de motivatie ten opzichte van en de mening over deze animatie is. Het was daarnaast relevant om te onderzoeken wat de motivatie ten opzichte van en de mening over de grammaticalessen over het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde uit de onderbouw is. De motivatie van leerlingen (de pedagogische component) is bestudeerd aan de hand van de drie basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (2000). De mening van leerlingen (de didactische component) werd bestudeerd op basis van drie sleutelbegrippen voor effectief leren van Ebbens en Ettekoven (2015). Informatie over beide componenten geeft ons namelijk aanwijzingen over de mogelijke effectiviteit van het geboden onderwijs. Door te bestuderen hoe de algemene indrukken die leerlingen hebben van de traditionele lessen en de animatie zich tot elkaar verhouden, konden er dus uitspraken worden gedaan over de mogelijke effectiviteit van de animatie. Het onderzoek werd uitgevoerd in twee 4vwo-klassen op het Huygens Lyceum te Eindhoven. Het onderzoek bestond uit een vragenlijst, verspreid onder 57 leerlingen, en zes interviews. Op basis van de resultaten van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat 1 de animatie een positief effect blijkt te hebben op de motivatie van leerlingen (pedagogische component); en 2 de animatie een positief effect blijkt te hebben op de mening over de lesinhoud (didactische component). Samenvattend kan dus worden gesteld dat de onderzochte animatie vanuit het perspectief van de bevraagde 4vwo-leerlingen een kansrijk middel is om effectief onderwijs mee aan te bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent521524
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGrammaticaonderwijs: hoe kan het ook? Een evaluatie van een nieuwe grammaticadidactiek vanuit leerlingperspectief
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record