Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDelnoij, dr. Joyce
dc.contributor.advisorvan 't Hul, Leonard
dc.contributor.authorBeekelaar, M.
dc.date.accessioned2020-05-12T18:00:09Z
dc.date.available2020-05-12T18:00:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35805
dc.description.abstractFinanciële tegemoetkomingen worden steeds vaker ingezet als beleidsinstrument. Het is echter niet duidelijk wat de effecten zijn op de doelgroep en wat de sentimenten zijn die hierbij spelen. In dit onderzoek zijn dergelijke sentimenten met betrekking tot de financiële tegemoetkoming voor (nabestaanden van) Q-koorts patiënten in kaart gebracht. Dit is gedaan aan de hand van de volgende vraagstelling: Wat zijn de sentimenten betreffende de financiële tegemoetkoming voor(nabestaanden van) Q-koorts patiënten. Deze vraag is beantwoord door gebruik te maken van een enquête en sociale media analyse aan de hand van stellingen en codes gebaseerd op literatuuronderzoek en expertinterviews. Vervolgens is gekeken of de sentimenten van de sociale media overeenkomen met de sentimenten in de enquête. Dit is gedaan aan de hand van de volgende vraag: Zijn de sentimenten over de tegemoetkoming in de sociale media representatief voor de groep (nabestaanden van) Q-koorts patiënten? Allereerst blijkt uit dit onderzoek dat niet alle verwachte sentimenten terug komen in de enquête. 12 van de 17 verwachte sentimenten komen hier naar voren. Het blijkt dat de mensen erg boos zijn. Daarnaast zijn boosheid en het vertrouwen in de overheid door de tegemoetkoming niet onveranderd. Daarnaast zijn mensen overwegend positief over het feit dat er een tegemoetkoming in het leven geroepen is sentimenten als blijdschap steun en erkenning komen uit de enquete naar voren. Op sociale media komen minder verschillende sentimenten naar voren. Hier komen maar 6 van de 17 verwachte sentimenten naar voren. Deze sentimenten zijn overwegend negatief, positieve sentimenten komen op sociale media vrijwel niet naar voren. Vooral sentimenten die onder het concept closure vallen zijn op beide bronnen vrijwel niet terug te zien. Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat dit komt omdat mensen de tegemoetkoming nog niet ontvangen hebben. Dit is ook direct de belangrijkste aanbeveling voor vervolgonderzoek: Onderzoeken of dit sentiment na verloop van tijd wel speelt. Aan het RIVM wordt op basis van dit onderzoek om sociale media monitoring te gebruiken als indicatie en niet als representatie van wat er speelt in de samenleving. Dat hierbij niet blindelings afgegaan moet worden op sentimentenanalyses door middel van de computer maar dat er altijd gebruik moet worden gemaakt van een menselijke analist. En tot slot dat de belangrijke sleutelpersonen gevolgd kunnen worden tijdens dit monitoren om beter in te kunnen spelen
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1228377
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGoede gezondheid is meer waard dan de grootste rijkdom"
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSentimenten-analyse, sociale media analyse, Q-koorts, beleidsevaluatie, financiële tegemoetkomingen, beleidsinstrumenten, vertrouwen, erkenning, closure, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, sociale media monitoring
dc.subject.courseuuSociology: Contemporary Social Problems


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record