Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaartman, L.K.J.
dc.contributor.authorGeerts, J.M.
dc.date.accessioned2009-10-01T17:00:11Z
dc.date.available2009-10-01
dc.date.available2009-10-01T17:00:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3575
dc.description.abstractIn het kader van de masterstudie onderwijskundig ontwerp en advisering is een onderzoek gedaan naar de samenhang tussen de hoogte van een verkregen tentamencijfer en de mate van tonen van hogere cognitieve vaardigheden. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een beoordelingsmatrix op grond van een taxonomie van geobserveerde leeropbrengst, de solo-taxonomie. Deze taxonomie wordt in het theoretisch kader toegelicht en verbonden met leerprocessen; diep leren en oppervlakkig leren. Ook wordt er een verbinding gelegd tussen de taxonomie en hogere cognitieve vaardigheden, volgens de herziene taxonomie van Bloom. Hieruit blijkt dat de solo-taxonomie een goed instrument kan zijn om de opbrengst van een tentamen te toetsen aan het tonen van hogere cognitieve vaardigheden. In het empirisch onderzoek is een steekproef genomen uit een tentamen voor een derdejaars vak onderwijskunde. Uit dit onderzoek blijkt dat in het tentamen hogere cognitieve vaardigheden worden bevraagd en dat er een sterk verband kan worden geconstateerd tussen de hoogte van het cijfer en getoonde hogere cognitieve vaardigheden. Wel is er binnen elk solo-niveau differentiatie in het toegekende puntenaantal. Ook blijkt dat gemiddeld genomen geen hogere cognitieve vaardigheden werden getoond. De thesis sluit af met discussie punten die uit het onderzoek voortkomen. Deze omvatten aandachtspunten ten aanzien van het opstellen van tentamenvragen, de consequentie van het kunnen behalen van een voldoende op basis van solo-niveau drie, mogelijkheden van de solo-taxonomie als beoordelingsmodel en reikwijdte van het onderzoek. Bij ieder discussiepunt worden onderwerpen genoemd voor vervolgonderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent356775 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen het tonen van hogere cognitieve vaardigheden en de hoogte van het tentamencijfer
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshogere cognitieve vaardigheden
dc.subject.keywordsdiep leren
dc.subject.keywordssolo-taxonomie
dc.subject.keywordsdoelen hoger onderwijs
dc.subject.keywordsbeoordelen
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record