Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, D.
dc.contributor.authorThijssen, Y.
dc.date.accessioned2018-10-05T17:02:24Z
dc.date.available2018-10-05T17:02:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35688
dc.description.abstractMediaconglomeraten als Marvel zijn kenmerkend voor de huidige media-industrie. Eén van de belangrijkste marketingtactieken die in de huidige media-industrie gebruikt wordt, is het sturen van de betekenis van mediaproducten door middel van industriële deep texts. In dit onderzoek is getracht te achterhalen op welke manier Marvel de uniciteit van hun films probeert te benadrukken in industriële deep texts rondom Captain America: The Winter Soldier, door te onderzoeken welke genres worden gebruikt om de film te onderscheiden van andere (superhelden)films. Genrevorming staat hierbij centraal; het gebruik en het mengen van genres, genre mixing, in het bijzonder. De belangrijkste theoretische basis voor dit onderzoek, is het boek Genre and Television van Jason Mittell. Volgens Mittell zijn genres culturele categorieën die niet te vinden zijn in de mediateksten zelf, maar opereren in culturele gebieden van media-industrie, publiek, beleid, critici en historische context. Er is in dit onderzoek gekozen voor het analyseren van parateksten rondom Captain America: The Winter Soldier. Het doel van dit onderzoek is om aan te tonen dat de manier waarop het publiek genre in teksten herkent, bestuurd wordt door de industriële teksten rondom de mediateksten. Hiermee sluit dit onderzoek aan bij een beweging binnen mediastudies waarbij industriële en contextuele factoren op de voorgrond worden gesteld als object van analyse in plaats van de mediateksten zelf. Op basis van een kritische discoursanalyse die werd uitgevoerd aan de hand van vijf interviews met de producent, de regisseurs en de scriptschrijvers van Captain America: The Winter Soldier, kan er gesteld worden dat genre mixing een grote rol speelt in de parateksten rondom de film. Er worden niet willekeurig verschillende genres genoemd en gebruikt om tekstuele diversiteit aan te brengen. Marvel noemt doelbewust enkele genres met een geschiedenis die specifieke vormen van cultureel kapitaal en bepaalde publieken met zich mee brengen. De keuzes die gemaakt worden in genre worden specifiek gekoppeld aan bepaalde genrekenmerken en generic dominants waar het publiek kennis van heeft. Zo spreekt Marvel haar publiek buiten de mediatekst om aan en wordt een film als Captain America: The Winter Soldier ook toegankelijk voor een publiek dat normaal gesproken geen superheldenfilm zou gaan kijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent599739
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGenre mixing als marketingtactiek van de media-industrie: Een case study van Marvels ‘Captain America: The Winter Soldier’
dc.type.contentPre-master Project
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgenre mixing, genrevorming, media-industrie, Marvel, superheldenfilms, parateksten
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record