Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoeken, prof. dr. H.
dc.contributor.authorHeuvel, R.G. van den
dc.date.accessioned2018-10-05T17:02:23Z
dc.date.available2018-10-05T17:02:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35677
dc.description.abstractIn dit experimentele onderzoek is gekeken naar identificatie als mechanisme van narratieve overtuiging. Er werd hiervoor gebruik gemaakt van stimulusmateriaal in de vorm van narratieven en een vragenlijst. In dit onderzoek is gekeken naar welke onafhankelijke variabelen de mate van identificatie met een hoofdpersoon in een narratief kunnen beïnvloeden. Uit eerder onderzoek kwamen perspectief en de mate waarin een hoofdpersoon sympathiek is als mogelijke constructen naar voren. Deze twee zijn met elkaar vergeleken. Het bleek dat de mate waarin een hoofdpersoon sympathiek is meer invloed heeft op de identificatie met de hoofdpersoon dan het perspectief. Dit gegeven is zeer bruikbaar in vervolgonderzoek naar identificatie met een hoofdpersoon en in de praktijk voor de persuasiviteit van teksten. Ook is er gekeken naar het fenomeen issue-relevant thoughts. Onderzocht werd of issue-relevant thoughts bij een lezer ontstaan als er geen sprake is van expliciete argumenten in de tekst. Verwacht werd dat dit niet het geval zou zijn, maar dit bleek wel zo te zijn. Ook het verband tussen identificatie met een hoofdpersoon en issue-relevant thoughts werd bekeken. Uit eerder onderzoek werd een positief verband verwacht tussen deze twee variabelen. Dit bleek er echter een zeer zwak verband te zijn. De modellen en eerdere aannames over issue-relevant thoughts en identificatie blijken nog niet waterdicht en vragen om verder onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1078036
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleIdentificatie als mechanisme van narratieve overtuiging Over het verband tussen identificatie en het ontstaan van issue-relevant thoughts en hoe deze twee constructen te manipuleren.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record