Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoom, J.
dc.contributor.authorWeijden, J.J.M. van der
dc.date.accessioned2020-04-19T18:00:09Z
dc.date.available2020-04-19T18:00:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35656
dc.description.abstractDe intuïtieve gedachten van kinderen rondom kans blijken niet altijd juist te zijn. Ook veel volwassenen hebben nog moeite met kans en dit zou verklaard kunnen worden door het te laat starten met onderwijs over kans. Het is een idee om eerder te starten met onderwijs hierover, maar daarvoor is het van belang om te weten wat kinderen al wel begrijpen van kans. Uit literatuur is reeds gebleken dat enkele factoren van invloed kunnen zijn op alledaags kansbegrip. Met alledaags kansbegrip wordt de bruikbare en informele kennis bedoeld die kinderen zelfstandig opdoen. In dit onderzoek stond de vraag centraal wat de achterliggende factoren zijn die in verband staan met het alledaagse kansbegrip van kinderen. Om dit te onderzoeken is een vragenlijst opgesteld voor kinderen van 8 tot 12 jaar die alledaags kansbegrip probeert te meten en ook informatie over achterliggende factoren inventariseert, namelijk culturele achtergrond, ervaring met spelletjes, ervaring met kans in vrije tijd, deterministisch denken in kanssituaties en het hebben van bijgelovige overtuigingen en gelovige opvattingen. Er is gebleken dat deelnemers met een westerse achtergrond significant hoger scoorden dan deelnemers met een niet-westerse achtergrond en dat islamitische deelnemers significant lager scoorden dan deelnemers met een andere religie of geen religie. Ook is gebleken dat het kansbegrip toeneemt in hogere klassen. Er is een zwak positief verband gevonden met de ervaring met spelletjes en met de ervaring met kans in vrije tijd. Tevens blijken deterministisch denken in kanssituaties en het hebben van gelovige opvattingen een zwak negatief verband te hebben met alledaags kansbegrip. Het hebben van bijgelovige overtuigingen lijkt geen rol te spelen hierin.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3956959
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Alledaags Kansbegrip van Kinderen en Achterliggende Individuele Factoren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuClinical Child and Adolescent Psychology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record