Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, A. van der
dc.contributor.advisorZwaan, K. de
dc.contributor.authorEikelenboom, J.D.
dc.date.accessioned2020-04-03T18:00:38Z
dc.date.available2020-04-03T18:00:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35591
dc.description.abstractStar Studies is binnen de filmwetenschappen een bloeiend subdisciplinair onderzoeksveld, maar tot op heden blijft de manifestatie van een Nederlandse sterrencultuur onbeschreven. In dit bacheloreindwerkstuk is binnen een selectie van Nederlandse filmtijdschriften (De Rolprent en Cinema & Theater) en dagbladen (Het Vaderland en de Haagsche Courant) door middel van historisch bronnenkritiek onderzoek gedaan naar de constructie van Truus van Aalten als ster tussen 1926 en 1936. In dit verband is tevens gekeken naar hoe een sterrencultuur zich tijdens deze periode in Nederland uitte en hoe deze zich op het gebied van stardom verhield tot de heersende Amerikaanse en Duitse referentiekaders. Truus van Aalten was een Nederlandse actrice die bekend stond om haar bakvis-imago en sensationele transformatie van doorsnee winkelmeisje naar grote filmster bij de Duitse Universum Film AG (Ufa). In de kern ging het om die sensatie, want de onderzochte filmtijdschriften en dagbladen wisten daarnaast weinig diepte te geven aan het image van de Nederlandse actrice. De filmtijdschriften – na 1927 alleen Cinema & Theater – bleven oppervlakkig aangezien ze niet over haar professionele kwaliteiten, imago of persoonlijke leven schreven. Enkel de nationale trots en de betrokkenheid van het publiek en de pers bij Van Aalten stonden centraal. Bij de dagbladen is in de constructie een zekere tweestrijdigheid te herkennen. Aan de ene kant kreeg het publiek, door de kritische houding van de dagbladen ten aanzien van haar bakvis-imago, handvatten aangeboden om aan haar unieke kwaliteiten toe te kennen. Aan de andere kant bleef de constructie aan de oppervlakte, aangezien er door de pers geen diepgaande verklaring gegeven kon worden voor Van Aaltens populariteit. Toeval en haar Nederlandse nationaliteit zijn de enige twee factoren waar dagbladjournalisten Van Aaltens populariteit op terug wisten te voeren. De sensationele transformatie van Truus van Aalten neigt naar Amerikaanse praktijken op het gebied van stardom. De geanalyseerde berichtgeving uit dit onderzoek blijft echter op inhoudelijk niveau gebaseerd op het Duitse model, waarin sterren worden beschouwd als gerespecteerde kunstenaars. De Nederlandse journalisten blijven het image van Truus van Aalten dan ook steevast bespreken in de context van haar professionele carrière. Daarnaast brengen ze hun lezers nooit dichtbij het privéleven van de Nederlandse filmster.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3678556
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe lens roept: een onderzoek naar de constructie van Truus van Aalten als ster in de Nederlandse pers tussen 1926-1936
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record