Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeurs, Rob
dc.contributor.authorVliet, J.I. van der
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:40Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35448
dc.description.abstractIn dit onderzoek is er een kwalitatieve vergelijkende content-analyse gedaan van het format Temptation Island, waarbij de Amerikaanse en Nederlandse versie met elkaar werden vergeleken. Het onderzoek heeft zich in de cultural homogenization versus cultural heterogenization discussie gemengd en is dieper ingegaan op concepten als nationale identiteit en cultural proximity. Daarnaast ligt het guilty pleasure genre in Nederland sinds november onder vuur in de media, waardoor dit onderzoek goed aansloot bij de maatschappelijke discussie binnen de samenleving. De Amerikaanse en Nederlandse versies van het programma zijn geanalyseerd aan de hand van de methode van Jolien van Keulen en Tonny Krijnen, waarbij er werd gelet op hoe het format is gelokaliseerd. Deze gelokaliseerde elementen zijn onderverdeeld in drie lagen, namelijk de filmische, narratieve en symbolische laag, die overlappen met de linguïstische en de culturele codes. Uit het onderzoek is gebleken dat de Nederlandse versie zich binnen de linguïstische codes voornamelijk aan het originele format heeft gehouden en er dus is gekozen om het format op deze aspecten niet te lokaliseren. Waar er wel sprake was van gelokaliseerde elementen, was binnen de culturele codes, waarin de Nederlandse makers een duidelijk centraal thema naar voren lieten komen: verleiding en vreemdgaan. Dit staat dwars op het centrale thema van de Amerikaanse versie: persoonlijke groei en ontwikkeling binnen de relaties. De aanpassingen die door de Nederlandse makers zijn gemaakt, zijn voornamelijk gedaan om het typische Nederlandse reality-genre na te bootsen. De makers willen aan de verwachtingen van het publiek voldoen en hebben daarom bewust gekozen voor het vergroten van het drama, het stereotyperen van een specifieke sociaal-culturele klasse en het centraal stellen van het vreemdgaan en de verleiding. De Nederlandse nationale identiteit komt op deze manier niet sterk naar voren, maar door de behoeftes van het publiek te vervullen en content te creëren waar ze aan gewend zijn, is cultural proximity een onontkoombaar gevolg.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent95469983
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleThe Ultimate Seduction: Een formatvergelijking van de Amerikaanse en Nederlandse versie van Temptation Island
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnationale identiteit, cultural proximity, temptation island, cultural heterogenization, cultural homogenization, formatadaptatie
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record