Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMarinescu, R. M.
dc.contributor.authorBatelaan, T.F.P.
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:35Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35433
dc.description.abstractIn de late twintigste eeuw ontstaat in de muziekwetenschap een controverse over mogelijk antisemitische passages in Johann Sebastian Bachs Johannes-Passion. Deze begint met een verdedigend artikel, dat de toon zet voor het voornamelijk defensieve discours. Er verschijnt welgeteld een beschuldigend artikel, tegenover tientallen artikelen die het voor de Johannes-Passion opnemen. Deze scriptie analyseert op de manier waarop de negentiende-eeuwse geniecultus, terminologie omtrent antisemitisme en de hermeneutische methodologie het muziekwetenschappelijk discours over deze kwestie tussen 1980 en 1998 vormgaven. De analyse toont aan dat deze drie factoren een doeltreffende aanpak van de kwestie in de weg stonden, en dat het muziekwetenschappelijk vertoog over antisemitisme in de Johannes-Passion heroverwogen moet worden in het licht van de Holocaust.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent544702
dc.format.mimetypeapplication/octet-stream
dc.language.isonl
dc.title"Von Missetaten weißt du nicht!": Een historiografische analyse van het muziekwetenschappelijk discours omtrent antisemitisme in J.S. Bachs Johannes-Passion
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbach, johannes-passion, st john passion, antisemitism, antisemitisme anti-semitism, anti-judaism, anti-judaïsme, antijudaismus, discoursanalyse, discourse analysis, 1980s, jaren tachtig, jaren 80, holocaust, shoah, sjoa, geniecultus, cult of genius, genius, romanticism, receptiegeschiedenis, receptie, reception, forkel
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record