Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, L.S.
dc.contributor.authorBos, J.H.
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:29Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35414
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk wordt antwoord gegeven op de vraag: In hoeverre is het gebruik van de ‘traditionele’ vaas door kunstenaars Keith Haring, Ai Weiwei en Grayson Perry als medium om geëngageerde kunst te maken, daadwerkelijk met elkaar in verband te brengen? Aanleiding voor deze vraag is dat de vaas als medium niet eerder centraal is gesteld in een wetenschappelijk onderzoek naar de geëngageerde boodschap die een ambacht in de hedendaagse kunst over kan brengen en dat de vazen van Haring, Ai en Perry niet eerder met dit onderwerp in verband zijn gebracht. De hoofdvraag wordt beantwoord aan de hand van vier deelvragen die in vier hoofdstukken worden behandeld. Het eerste hoofdstuk dient als theoretisch kader en bespreekt het Craftivism vanuit een historisch perspectief. Het Craftivism is een beweging die via het maken van ambachten verschillende activistische en geëngageerde onderwerpen tot uiting laat komen. In de volgende hoofdstukken wordt middels een beeldanalyse en bronnenonderzoek telkens een kunstwerk van een van de kunstenaars in verband gebracht met het Craftivism. Verwacht wordt dat ieder kunstwerk daarbij raakvlakken met het Craftivism vertoont, maar van geëngageerd onderwerp verschilt. In het tweede hoofdstuk wordt de terracottavaas Untitled [Zonder titel] uit 1984 van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring als uitgangspunt genomen, in het derde hoofdstuk staat de uit 1994 afkomstige Han-Dynasty Urn with Coca-Cola Logo van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei centraal en in het laatste hoofdstuk wordt het keramische vazenkoppel Matching Pair uit 2017 van de Britse kunstenaar Grayson Perry onderzocht. Per hoofdstuk wordt onderzocht hoe de kunstenaar de vaas gebruikt om geëngageerde kunst te maken en hoe dat in verband staat met het Craftivism en zijn maatschappelijke context. Geconcludeerd wordt dat het gebruik van de vaas door Haring, Ai en Perry als medium om geëngageerde kunst te maken daadwerkelijk met elkaar in verband gebracht kan worden, omdat de drie kunstwerken ook in verband gebracht kunnen worden met het Craftivism. Echter blijkt dat het verband tussen de vaas en het Craftivism per kunstenaar verschilt, waardoor de vazen onderling zowel overeenkomsten als verschillen vertonen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1720187
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGeëngageerde traditionele vazen in de hedendaagse kunst: Een analyse van de vazen van Keith Haring, Ai Weiwei en Grayson Perry
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCraftivism; Ai Weiwei; Keith Haring; Grayson Perry; vaas; traditionele vaas; vazen; kunstgeschiedenis
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record