Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, Dr. L.
dc.contributor.authorGroensmit, C.T.M.
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:26Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35406
dc.description.abstractSAMENVATTING In dit essay wordt onderzocht welke motieven Gerhard Richter had met het schilderen van zijn October 18. 1977 -serie. Uit het bestuderen van zijn redenen om in 1961 naar West-Duitsland te vluchten wordt duidelijk dat hij niet politieke vrijheid zocht maar vooral vrijheid om zijn kunstenaarschap te kunnen ontplooien. Eenmaal in West-Duitsland voelt hij na het werk van Lichtenstein en Warhol te hebben leren kennen, de vrijheid om foto’s na te schilderen, zoals die van de October 18. 1977 -serie. Hij blurt fotoschilderijen niet alleen om zijn eigen privacy te beschermen, maar ook die van zijn onderwerpen. Blurren zorgt bij de October 18.1977 -serie voor het verzachten van gruwelijkheden en het de beschouwer mogelijk maken zijn eigen interpretaties te ontwikkelen. Hij wil zijn fotoschilderijen los van hun feitelijke context plaatsen, ze universeel maken. Als motief voor het schilderen van de October 18. 1977 -serie is te destilleren zijn afschuw van alle ‘- Ismen’ die tot politieke systemen leiden, ideologieën, ideeën en theorieën die leiden tot radicale systemen als het Nazisme, het Communisme, en het Kapitalisme.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1049546
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGerhard Richter, 18 Oktober. 1977.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGerhard Richter, 18 Oktober.1977, motieven.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record