Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, L.
dc.contributor.advisorNannes, N.
dc.contributor.authorWaal, A.C. van der
dc.date.accessioned2020-02-20T19:06:59Z
dc.date.available2020-02-20T19:06:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35315
dc.description.abstractDe ruimte waarin leren plaatsvindt heeft onlosmakelijk met het leren te maken. Onderzoek naar de effecten van fysieke ruimte op leren toont dit aan. In musea is leren een belangrijk doel maar gaat dit anders dan bij onderwijsinstellingen. Het is daarom belangrijk als museum om ruimte in te zetten als ondersteuning bij het leren. De theorie over leren in een museum is samengebracht met de theorie over de effecten van de fysieke ruimte op leren. Een aparte ruimte om te leren wordt aanbevolen om drie redenen. Ten eerste is het fysiek overstappen van een drempel een belangrijk onderdeel voor intrinsieke motivatie. Dit ondersteunt het leren omdat men zelf ervoor kiest binnen te stappen en te participeren. Ten tweede zorgt een aparte ruimte voor duidelijkheid, Men weet waar hij aan toe is en waar hij voor kiest. Als laatste is een aparte ruimte makkelijker in te richten omdat er minder restricties aan gebonden zijn. Belangrijk bij het inrichten van een educatieve ruimte blijft altijd het leerdoel centraal zetten. Uit dit onderzoek is gebleken dat educatieve kunnen bijdragen aan het leren in het museum doordat zij veel voordelen bieden die het leren stimuleren. Een educatieve ruimte wordt dan ook aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleRuimte om te leren. Educatieve ruimtes in de Nederlandse kunstmusea.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEducatieve ruimtes, museumeducatie
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record