Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBuitelaar, E.
dc.contributor.authorSchouten, J.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:06:39Z
dc.date.available2020-02-20T19:06:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35291
dc.description.abstractIn het winkellandschap is er de laatste jaren een tegenstrijdige ontwikkeling gaande. Aan de ene kant neemt het aantal fysieke verkooppunten van detailhandel af, mede door toenemende concurrentie van webshops. Dit zorgt voor problemen in stadscentra. Aan de andere kant openen webshops steeds vaker fysieke winkels, om verschillende redenen. Fysieke winkels worden, onlangs de vele faillissementen van puur fysieke winkelketens, steeds vaker als meerwaarde gezien door webshops. Er zijn echter ook webshops die zich geenszins bezighouden met de opening van fysieke winkels. Ook is er nog veel onduidelijk over de locaties die als interessant worden gezien webshops die fysieke winkels openen. Bovenstaande trends en onduidelijkheden hebben uiteindelijk geleid tot de volgende onderzoeksvraag: Wat zijn de beweegredenen van webshops in Nederland om al dan niet de stap te maken naar fysieke vestigingen en welke locatiestrategieën worden hierbij gehanteerd? Bij de beantwoording gebruik gemaakt van bestaande nationale en internationale literatuur, (beschrijvende) statistiek, documentanalyse en diepte-interviews met online retailers. Beweegredenen voor het openen van fysieke winkels door webshops zijn onder anderen: - Groei van het vertrouwen vanuit de consument - Druk van leveranciers - Onderscheidend vermogen door extra services - Keuze is productafhankelijk Beweegredenen om geen fysieke winkels te openen zijn onder anderen: - Grote investering - Gebrek aan geschikt personeel - Keuze is productafhankelijk Wat betreft locatiestrategie komt naar voren dat met name de grootste steden van Nederland, met een groot verzorgingsgebied als aantrekkelijk worden gezien. Binnen deze steden ligt de voorkeur op goed bereikbare plekken boven (dure) A1-locaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe fysieke winkel is dood, lang leve de fysieke winkel!
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWebshop, fysieke winkel, winkelstraat, winkelcentra, beweegredenen, locatiestrategie, verzorgingsgebied, bereikbaarheid, vertrouwen, leveranciers, interviews, Nederland, bricks, clicks, omnichannel
dc.subject.courseuuHuman Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record