Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDen Ouden, H.
dc.contributor.authorSchouten, L.M.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:05:45Z
dc.date.available2020-02-20T19:05:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35186
dc.description.abstractDe afgelopen jaren daalde het aantal abonnees van veel tijdschriften door een sterk veranderde media-industrie. Ook educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff kreeg te maken met een dalend aantal abonnees op haar twee onderwijsvakbladen ‘Jeugd in School en Wereld’ (JSW) en ‘Het Jonge Kind’ (HJK). De bladen hebben de bedoeling om leerkrachten te ondersteunen met praktische tips op basis van wetenschappelijk onderzoek. Met dit onderzoek werd nagegaan hoe ThiemeMeulenhoff het aantal abonnees van haar vakbladen weer kan vergroten. Het onderzoek bestond uit twee studies. Studie 1 was een kwantitatieve evaluatie van de nieuwsbrief die ThiemeMeulenhoff geïnteresseerden wekelijks stuurt. De studie moest uitwijzen hoe de daarin opgenomen informatie-items eruit moeten zien, om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk lezers erop klikken naar de website. In de corpusanalyse werden items uit 23 JSW-nieuwsbrieven gecodeerd op 17 kenmerken en bijbehorende klikaantallen. Een regressieanalyse toonde een effect van titels op het aantal kliks. In de inhoudsopgave werd het meest geklikt, lange titels scoorden iets beter en titels zonder gebiedende wijs ook. In Studie 2 werden tien nieuwsbrieflezers geïnterviewd die geen eigen JSW-abonnement hadden. Ten eerste gaven de interviews ter verdieping van Studie 1 inzicht in beweegredenen van nieuwsbrieflezers bij het lezen van de nieuwsbrief, in de aspecten die hun aandacht trekken en in hun redenen om wel of niet te klikken. Ten tweede werd in kaart gebracht wat redenen waren dat geïnteresseerden nog geen abonnement hadden op JSW en wat daar verandering in zou kunnen brengen. Uit studie 2 bleek wederom dat nieuwsbrieflezers bij het lezen vooral werden geleid door de titels van items. Zij bekeken globaal of daar informatie in stond die voor de professionalisering van henzelf of collega’s relevant was. Praktische, wetenschappelijk onderbouwde en soms actuele informatie deden het goed. De belangrijkste reden dat lezers geen eigen abonnement hadden, was dat zij JSW al lazen via het werk. Ook vonden zij een eigen abonnement duur en zonde door een gebrek aan tijd en een te afwisselend en daardoor beperkt bruikbaar aanbod van informatie in JSW. Respondenten vonden dat JSW nieuwe abonnees zou moeten aantrekken door hen te verleiden met vakbladinhoudelijke informatie. Om het aantal kliks in de nieuwsbrief te vergroten, kan JSW daar in de toekomst meer in afwisselen met verschillende onderwerpen, kan ze de nieuwsbrief met een aantal items verlengen en titels langer maken, met termen over theoretische onderbouwing, praktische toepasbaarheid en actualiteit. Gebiedende wijs kan ze beter vermijden. Wat betreft het vakblad en een abonnement zelf, zou JSW er goed aan doen om meelezen moeilijker te maken, de meerwaarde van een persoonlijk abonnement te vergroten of een schoolabonnement te promoten. JSW kan haar inhoud promoten door die te verspreiden op scholen, onderwijsbeurzen, met proefabonnementen of voordeelacties, op LinkedIn en beperkt gratis op de website, met een zachte paywall.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleVan nieuwsbrieflezer naar vakbladabonnee
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record