Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLentz, L.R.
dc.contributor.authorMeijers, A.E.
dc.date.accessioned2018-10-04T17:02:18Z
dc.date.available2018-10-04T17:02:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35144
dc.description.abstractIn dit onderzoek is nagegaan of de classificatie van teksten op oordelen van begrijpelijkheid van lezers verschilt van de classificatie van teksten op prestatie op de clozetest. Er zijn twee experimenten uitgevoerd en met elkaar vergeleken. Voor beide experimenten werden dezelfde teksten gebruikt. In het eerste experiment maakten 198 proefpersonen van 18 tot 80 jaar een clozetest en in het twee experiment vulden 252 proefpersonen van 16 tot 80 jaar een vragenlijst in over tekstbegrip. Daarnaast werd in beide experimenten een woordenschattoets afgenomen. In het tweede experiment werden van zeven woorden van de woordenschattoets de antwoordopties aangepast. De resultaten tonen aan dat er een sterke samenhang is tussen oordelen en prestatie. Teksten waar mensen hoog op scoren op de clozetest worden doorgaans als beter begrepen beoordeeld. Woordenschat hangt niet samen met oordelen noch met prestatie. Wel kunnen we uit dit onderzoek concluderen dat de nieuwe afleiders beter werken dan de oude afleiders en zetten we een stap in de goede richting naar een betere woordenschattoets.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1033031
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNiet begrepen? Daar oordeel ik zelf wel over! Een empirisch onderzoek naar de samenhang tussen de classificatie van teksten op beoordeling van begrijpelijkheid van lezers en op prestatie op een clozetest en de rol van woordenschat.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record