Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStronks, E.
dc.contributor.advisorMantingh, E.
dc.contributor.authorCleveringa, A.M.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:04:32Z
dc.date.available2020-02-20T19:04:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34967
dc.description.abstractTeneinde veelbesproken problemen binnen het schoolvak Nederlands, zoals ontlezing, ongemotiveerde leerlingen en een nadruk op cijfers, tegen te gaan, is de formatieve evaluatie van een gelezen boek middels een leesclub onderzocht. Volgens meerdere onderzoekers resulteert praten over literatuur in meer motivatie en interesse bij leerlingen (Chambers, 1973; Janssen, 2009; Herten, 2015; Cornelissen, 2016). Formatieve evaluatie biedt leerlingen inzicht in hun leerproces en bevordert de zelfregulatie en motivatie van leerlingen (Sluijsmans et al., 2013; Gulikers & Baardman, 2017). In een lessenserie worden de leerlingen voorbereid op het voeren van een leesclub van Litlab (www.litlab.nl/leesclub) over het boek Schuld van Walter van den Berg. De lessenserie is vormgegeven volgens de vijf fases in formatieve evaluatie van Gulikers & Baartman (2017). Na de lessenserie geven een vragenlijst en interviews meer informatie over de kennis en ervaringen van de leerlingen, waarna de verbeterde lessenserie nogmaals wordt afgenomen bij een andere, vergelijkbare groep. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen beter weten wat er van ze wordt verwacht bij het mondeling schoolexamen literatuur en ze meer waardering hebben voor het gelezen boek en de gebruikte werkvorm.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleLeesclubs formatief ingestoken. Over de inzet van leesclubs als formatief hulpmiddel richting het schoolexamen literatuur.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsformatieve evaluatie, formatieve toetsing, literatuur, schoolexamen, 4 havo, ontlezing, motivatie.
dc.subject.courseuuNederlandse literatuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record