Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorSmits, D.
dc.contributor.authorFrijlink, A.
dc.contributor.authorNijzink, S.A.
dc.contributor.authorMeesters, N.M.
dc.date.accessioned2018-10-04T17:01:56Z
dc.date.available2018-10-04T17:01:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34900
dc.description.abstractAfleiding door sociale media heeft een negatief effect op schoolresultaten. De vraag is of scholieren zelf ook ervaren dat sociale media met schooltaken concurreert. Het doel van deze explorerende studie is om inzichtelijk te krijgen in hoeverre Overijsselse eerstejaars middelbare scholieren uit het reguliere voortgezet onderwijs deze concurrerende mate ervaren. De verkregen data zijn geanalyseerd op kwantitatieve en kwalitatieve wijze. Uit een screening bij 130 scholieren is gebleken dat 96% gebruik maakt van sociale media tijdens schooltaken. Daarnaast is uit een topic-interview onder 5 scholieren gebaseerd op het ASE-gedragsbeïnvloedingsmodel gebleken dat scholieren sociale media onder andere zien als een hulpmiddel tijdens schooltaken, maar ook als afleiding. Daarnaast wordt door veelgebruikers in hogere mate een ‘fear of missing out’ ervaren en hebben zij een lagere interne locus of control in vergelijking met weinig gebruikers. Verder kan de omgeving controle bieden om sociaal media gebruik bij scholieren te reguleren. Concluderend ervaren veelgebruikers een hogere concurrerende mate van sociale media tijdens schooltaken dan weinig gebruikers. Deze concurrerende mate kan door de omgeving gereduceerd worden door te fungeren als voorbeeldfunctie en sociale media enkel op bewuste wijze in te zetten als beloning.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent228142
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Altijd aan, altijd contact”
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale media; schooltaken; scholieren; middelbare school; concurrerend
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record