Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBurke, D.
dc.contributor.authorRiphagen, W.E.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:03:14Z
dc.date.available2020-02-20T19:03:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34807
dc.description.abstractEen vroege herkenning van een autisme spectrum stoornis (ASS) en Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) zorgt dat een diagnostisch proces kan plaatsvinden en ouders en kinderen geholpen worden. Dit kan problemen in de toekomst voorkomen. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van de (SES) en aantal symptomen op de herkenning van (ASS) en (ADHD) bij professionals. Door middel van, voor dit onderzoek ontworpen, vignetten is gekeken of de herkenning van ASS en ADHD beter is bij een hoge of lage SES en bij het weinig (5) of veel (10) beschreven vignetten. Uit de resultaten blijkt dat ASS zonder de invloed van SES of aantal symptomen in iets vaker dan de helft van de gevallen wordt herkend. Voor ADHD ligt dit aantal hoger. Een hoge SES heeft een klein positief effect op de herkenning van ASS, maar een negatief effect op de herkenning van ADHD. Het positieve effect van een hoge SES op de herkenning van ASS komt mogelijk doordat een hogere SES voor een betere perceptie van ASS zorgt. Een groot aantal symptomen heeft een grote positieve invloed op de herkenning van ASS en een iets kleiner positieve invloed op de herkenning van ADHD. Dit komt mogelijk omdat ASS een stoornis is die meer verschillende uitingsvormen heeft waardoor professionals bij meer symptomen gemakkelijker aan ASS denken. Ook kunnen andere stoornissen uitgesloten worden bij meer symptomen. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om het type symptomen en andere invloeden die de herkenning mogelijk vergroten te onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van SES en aantal symptomen op herkenning van ASS en ADHD
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSES; symptomen; herkenning; ASS; ADHD
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record