Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBerghe, R. v.d.
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.advisorLeseman, P.
dc.contributor.authorZeelenberg, M.D.
dc.date.accessioned2018-09-25T17:01:02Z
dc.date.available2018-09-25T17:01:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34776
dc.description.abstractKinderen kunnen bij het leren van woorden afgaan op lexicale (benoemen) en sociopragmatische cues (wijzen). Uit onderzoek van Grassman en Tomasello (2010) blijkt dat kinderen meer geneigd zijn wijzen te volgen dan benoemen tijdens het oplossen van een conflict tussen beide cues. Er is nog niet onderzocht of deze voorkeur ook bestaat bij gebruik van een robottutor. In huidige studie is daarom, gebaseerd op eerder onderzoek van Grassman en Tomasello (2010), onderzocht of kinderen van 4-6 jaar (n = 63) meer geneigd waren om wijzen te volgen boven benoemen en of daarbij sprake is van een verschil tussen twee condities (onbekend label – bekend voorwerp en bekend label – onbekend voorwerp) en een menselijke tutor of robot. De conflicttaken zijn met gebruik van twee tablets uitgevoerd, waarop de participanten een van de twee voorwerpen moesten kiezen. Daarnaast is gekeken of de perceptie van menselijkheid een effect had op het volgen van wijzen of benoemen bij de robottutor, waarvoor een perceptievragenlijst is afgenomen. De resultaten lieten zien, in tegenstelling tot eerdere verwachtingen, dat er geen significante verschillen zijn gevonden tussen het volgen van wijzen of benoemen. Daarnaast zijn er geen significante verschillen of hoofdeffecten gevonden tussen beide condities en menselijke tutor of robot. Tot slot blijkt de perceptie van menselijkheid in een robot niet van belang bij het doen van een conflicttaak. Deze bevindingen zijn een aanvulling op de huidige kennis, bieden een nieuw perspectief over robots in educatieve settingen en geven mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent351016
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet volgen van wijzen bij mens en robot door kinderen in de kleuterleeftijd: Invloed van de perceptie van menselijkheid in een robot
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKleuters; conflicttaak; robottutor; perceptie van menselijkheid
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record