Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorGoemans, N.E.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:29Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34742
dc.description.abstractSummary Background: The language development of children is often related to executive functions. One of these executive function is cognitive flexibility. There is no clarity about the nature and direction of the relationship between executive functions and language abilities, more specific research was needed. Objective: Conclude whether cognitive flexibility predicts morphological productivity when controlled for age. Method: 50 children (29 boys/ 21 girls) aged five or six, with an average age of 69.20 months (SD = 5.74) participated in this study. Cognitive flexibility was examined with the tekentest (drawing test). Based on the tekentest, four classes have been drawn up, increasing in degree of cognitive flexibility. Morphological productivity was examined by looking at overregularization with the Taaltoets Alle Kinderen (children’s language test). Results: A hierarchical multiple regression was carried out, which showed that there is a significant relationship between age in months and overregularization. However, there was no significant relationship found between cognitive flexibility and overregularization when controlled for age. Conclusion: Age in months predicts overregularization. Children who were older, were more productive in applying the morphological rules. However, children who were cognitive flexible were not more productive in applying the morphological rules than children who were not cognitive flexible. Future research should focus on measuring cognitive flexibility in various ways and the potential correlation between cognitive flexibility and other language abilities. Samenvatting Achtergrond: De taalontwikkeling van kinderen wordt vaak gerelateerd aan de executieve functies. Een van deze executieve functies is cognitieve flexibiliteit. Er is in de literatuur geen eenduidigheid over de richting en aard van het verband tussen executieve functies en taalvaardigheden, meer specifiek onderzoek was nodig. Doel: Onderzoeken in hoeverre cognitieve flexibiliteit het productief kunnen toepassen van morfologische regels voorspelt, wanneer er wordt gecontroleerd voor leeftijd. Methode: 50 kinderen (29 jongens/ 21 meisjes) van vijf- of zes jaar oud met een gemiddelde leeftijd van 69.20 maanden (SD = 5.74) hebben aan dit onderzoek deelgenomen. Cognitieve flexibiliteit is middels de tekentest onderzocht. Hieruit zijn vier klassen opgesteld, oplopend in de mate van cognitieve flexibiliteit. De morfologische productiviteit is middels overregularisatie met de Taaltoets Alle Kinderen onderzocht. Resultaten: Een stapsgewijze meervoudige regressie is uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat er een significante samenhang is tussen leeftijd in maanden en overregularisatie. Er is geen significante samenhang tussen cognitieve flexibiliteit en overregularisatie wanneer er wordt gecontroleerd voor leeftijd. Conclusie: Leeftijd in maanden voorspelt overregularisatie, kinderen die ouder zijn, hebben vaker op een productieve manier de morfologische regels toegepast. Kinderen die cognitief flexibel zijn, zijn niet beter in het productief kunnen toepassen van morfologische regels dan kinderen die niet cognitief flexibel zijn. Vervolgonderzoek naar het meten van cognitieve flexibiliteit op verschillende manieren en de mogelijke samenhang tussen cognitieve flexibiliteit en andere taalvaardigheden, wordt aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleCognitieve flexibiliteit als voorspeller voor het productief kunnen toepassen van morfologische regels
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscognitive flexibility; morphological productivity; executive functions; language abilities; overregularization; age in months; cognitieve flexibiliteit; morfologische productiviteit; executieve functies; taalvaardigheden; overregularisatie; leeftijd in maanden
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record