Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouma, J.
dc.contributor.advisorVerhoeven, M.
dc.contributor.authorAlteren, M.I. van
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:21Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34729
dc.description.abstractAchtergrond. Emotionele en gedragsproblemen (EGP) komen vaak voor bij mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB), echter weten begeleiders dit niet altijd te herkennen. Herkennen van EGP is belangrijk omdat de begeleider een signalerende rol heeft en hulp in kan schakelen. Het herkennen van EGP vraagt kennis van begeleiders, welke via scholing kan worden vergroot. Huidig onderzoek richt zich op het herkennen van EGP door begeleiders, behoefte aan bijscholing en welke begeleiderskenmerken met beide samenhangen. Methode. Begeleiders (N = 45) van volwassenen met een LVB (N = 78) hebben de Adult Behavior Checklist ingevuld en aangegeven in welke mate zij denken dat er sprake is van EGP. Ook zijn begeleiderskenmerken en de behoefte aan bijscholing bevraagd. Resultaten. Het percentage sensitiviteit (sprake van EGP, herkend door de begeleider) ligt rond de 50%, behalve voor agressief gedrag (18.18%) en regelovertredend gedrag (20.00%). Het percentage specificiteit (geen sprake van EGP, herkend door de begeleider) ligt op 85% of hoger. De meeste begeleiders hebben (in enige mate) behoefte aan (bij)scholing. Hoe jonger de begeleider, hoe meer behoefte aan (bij)scholing. Conclusie. EGP worden niet altijd juist herkend. Wanneer het aankomt op de afwezigheid van EGP kan worden afgegaan op het gevoel van de begeleider, wanneer het aankomt op de aanwezigheid van EGP is meer voorzichtigheid geboden omdat begeleiders dit niet altijd weten te herkennen. De uitkomsten bieden aanknopingspunten voor het inzetten van gerichte en passende scholing en doen van verder onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleHerkennen van emotionele en gedragsproblemen door begeleiders van volwassenen met een lichte verstandelijke beperking en hun behoefte aan bijscholing
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsemotionele problemen; gedragsproblemen; LVB; herkennen; signaleren; bijscholing
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record