Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijken, M. van
dc.contributor.authorSchöpping, J.J.A.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:18Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34719
dc.description.abstractIn de Nederlandse maatschappij is sprake van onderwijssegregatie naar zowel etniciteit als sociaaleconomische achtergrond. Wanneer scholen wel gemengd zijn, lijkt er sprake van een gebrek aan verbinding tussen ouders; er wordt vooral contact gezocht binnen de eigen groep. Het project Wij Ouders, dat ontmoetingsmogelijkheden tussen ouders faciliteert, is op vier verschillende gemengde basisscholen in Amsterdam uitgevoerd en de betrokken ouders (n=18) zijn onderzocht. Huidig kwalitatief onderzoek richt zich op mogelijke bevorderende en belemmerende factoren voor georganiseerde ontmoeting en dialoog met betrekking tot overbruggende informele steun onder ouders op een gemengde basisschool. Er zijn zowel semigestructureerde interviews bij de ouders afgenomen en observaties uitgevoerd tijdens de Wij Ouders bijeenkomsten. De aanwezigheid van een diverse groep aanwezige ouders tijdens de ontmoeting en dialoog lijken een randvoorwaarde te zijn voor overbruggende informele steun. Verder lijken het benadrukken van gemeenschappelijkheid tussen ouders, het samenwerken en een gespreksleider die als ‘verbinder’ fungeert, factoren die intergroup contact stimuleren. Belangrijk is dat deze gespreksleider rekening houdt met gevoeligheden tussen groepen en dat ouders dezelfde taal spreken zodat er dialoog kan plaatsvinden. Ontmoetingen bieden de mogelijkheid om een diverse groep ouders te leren kennen, en deze vergrote kennis en wederzijdse dialoog kunnen ervoor dat de aarzeling van ouders om hulp te vragen en te accepteren verminderd wordt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleHet Bevorderen van Overbruggende Informele Steun tussen Ouders: Een kwalitatief onderzoek naar bevorderende factoren voor overbruggende informele steun middels georganiseerde ontmoeting en dialoog tussen ouders op een gemengde basisschool
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSegregatie; Wij Ouders; intergroup contact; dialoog; overbruggende informele steun
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record