Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRood, R. van 't
dc.contributor.advisorSchaik, S. van
dc.contributor.authorMak, L.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:11Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34701
dc.description.abstractMauritian politics aim at “unity in diversity”, recognizing the Mauritian citizens’ individual equal rights, maintaining ethnic group distinctions. Although the influence of music on adolescents’ identities has been studied often, little is known about the influence of music on Mauritian children’s ethnic group identity in particular. Research shows that the more proximal factors have the most influence on children’s socialization. For children’s identity specifically, especially the beliefs of parents are a big influence, and the school is an important context for teaching values too. However, the question remains to what extent Mauritian parents, teachers and peers have an influence on children’s ethnic group identity, and to what extent there are differences between the Indian and Creole groups regarding this ethnic group identity. This research mainly focused on the values of the participants, as an important part of ethnic group identity. Data was collected through surveys and interviews, with a sample of parents (n = 17; n = 4), teachers (n = 9; n = 7) and children aged nine to eleven (n = 286; n = 9). Moreover, values were extracted from the 26 most mentioned songs. Findings barely showed any differences between the Indian and Creole groups regarding these values. The results also hardly differed between the parents and teachers, which could be because parents tended to adjust their song choices to the teachers’ song choices. This raises questions about the feasibility of the “unity in diversity” principle. Dutch: De Mauritiaanse politiek is gericht op “eenheid in diversiteit”, door individuele gelijke rechten van haar burgers te erkennen en zo etnische verschillen te behouden. Hoewel veel bekend is over de invloed van muziek op de identiteiten van adolescenten, is weinig bekend over de invloed van muziek op de etnische groepsidentiteit van Mauritiaanse kinderen. Onderzoek wijst uit dat proximale factoren de grootste invloed hebben op de socialisatie van kinderen. De belangrijkste invloeden voor de identiteitsvorming zijn vooral de overtuigingen van ouders en de school. De vraag blijft in hoeverre Mauritiaanse ouders, leerkrachten en peers invloed hebben op de etnische groepsidentiteit van kinderen, en in hoeverre er hierin verschillen zijn tussen de Indiase en Creoolse groepen. Dit onderzoek richtte zich vooral op de waarden van de participanten, als belangrijk deel van etnische groepsidentiteit. Data was verzameld via surveys en interviews, met een steekproef van ouders (n = 17; n = 4), leerkrachten (n = 9; n = 7) en kinderen van negen tot elf jaar (n = 286; n = 9). Daarbij zijn de 26 meest genoemde liedjes geanalyseerd om te kijken welke waarden erin voorkwamen. Bevindingen lieten nauwelijks verschillen zien tussen de Indiase en Creoolse groep wat betreft deze waarden. De waarden verschilden ook nauwelijks tussen de ouders en leerkrachten, mogelijk doordat ouders geneigd waren hun liedkeuzes aan te passen aan de keuzes van de leerkrachten. Dit roept vragen op over de haalbaarheid van het “eenheid in diversiteit” principe.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoen
dc.titleStrengthening children’s ethnic group identity by teaching music
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsethnic group identity; music; Mauritius; children; parents; teachers; etnische groepsidentiteit; muziek; Mauritius; kinderen; ouders; leerkrachten
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record