Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijken, M. van
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.authorKijvekamp, M.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:10Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34697
dc.description.abstractGemengde scholen worden als plek beschouwd waar intercultureel contact tussen leerlingen en ouders kan plaatsvinden. Het project Wij Ouders is gestart op vier gemengde basisscholen in Amsterdam, omdat daar is waargenomen dat ouders voornamelijk contact zoeken met ouders die op hen lijken, ook wel homophily genoemd. Dit project beoogt het interculturele contact tussen ouders te bevorderen door het organiseren van activiteiten en dialoogbijeenkomsten. In huidig kwalitatief onderzoek is gekeken naar de ervaringen en perspectieven van ouders (n = 22) en directie (n = 4) voor de vier doelen van dit project. De doelen zijn gericht op elkaar leren kennen, bevorderen van speelafspraakjes, gemeenschapszin verbeteren en ouderbetrokkenheid verhogen. Op basis van de literatuur lijkt het project veelbelovend, omdat hieruit is gebleken dat ontmoetingsactiviteiten en dialoogbijeenkomsten bijdragen aan het leren kennen van andere ouders. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen en hieruit kwam naar voren dat de ervaringen en perspectieven met betrekkingen tot de doelen van het project verschillen. Ouders en directieleden geven aan dat het belangrijk is dat ouders elkaar voornamelijk beter leren kennen op klasniveau, waardoor daar een sterke gemeenschap ontstaat. Daarnaast lijkt de ouderbetrokkenheid vergroot te kunnen worden door ouders actief uit te nodigen. Ook blijkt het maken van speelafspraakjes bij elkaar thuis lastig haalbaar door verschillen in culturele achtergronden en overtuigen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleOuders Ontmoeten Ouders: Ervaringen en perspectieven van ouders en directieleden ten aanzien van een ontmoetingsproject op een gemengde basisschool
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHomophily; intergroup contact; intergroup ontmoetingen; vriendschap; gemeenschapszin; ouderbetrokkenheid
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record