Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.advisorDijken, M. van
dc.contributor.authorGerritsen, D.C.H.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:02:04Z
dc.date.available2020-02-20T19:02:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34681
dc.description.abstractAchtergrond: In Nederland ervaren gemiddeld een kwart van de kinderen op de basisschool problemen in de sociale omgang. Kr8kidzz is een interventie die wordt ingezet voor het verbeteren van de sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij deze kinderen. Doel: In deze studie is onderzocht in hoeverre de training effect heeft op sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van deelnemende kinderen en welke belemmerende en bevorderende factoren hierbij een rol spelen. Methode: Voor het uitvoeren van een mixed-methods onderzoek is gebruik gemaakt van een vragenlijst voor het meten van de sociale vaardigheden van het kind, deze is afgenomen onder 13 leerkrachten, 16 ouders en 45 kinderen. Daarnaast is de vragenlijst voor het bepalen van het zelfvertrouwen door de kinderen (waarvan 18 in de controlegroep) ingevuld. Aanvullend is bij 6 ouders een semigestructureerd interview afgenomen. Resultaten: De training heeft een significant effect op de sociale vaardigheden van het kind, zoals gemeten bij de leerkrachten. Daarnaast geven ouders aan dat de groep met leeftijdsgenoten, de inhoud van de training, de actieve werkvormen en het eindgesprek bevorderende factoren zijn voor de effectiviteit. De te korte lengte van de training, het ontbreken van een terugkombijeenkomst en het ontbreken van voldoende ouderbetrokkenheid, worden door ouders genoemd als belemmerende factoren. Conclusie: Het huidige onderzoek laat zien dat de training een positief effect heeft op de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van kinderen, maar dat dit niet in alle gevallen significant is. Daarnaast toont het aan dat ouders vooral randvoorwaarden benoemen als belemmerende factoren voor de effectiviteit van de training.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleUitgaan van Eigen Kracht: Effectmeting van de Sociale Vaardigheidstraining Kr8kidzz.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssociale vaardigheden; Kr8kidzz; zelfvertrouwen; effectiviteit; training
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record