Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorMuller, E.B.A.
dc.contributor.authorKlieverik, R.E.H.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:01:58Z
dc.date.available2020-02-20T19:01:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34663
dc.description.abstractHet doel van huidig onderzoek was het verkrijgen van inzicht in de mogelijke voorspellende waarde van zowel de negatieve als positieve affectieve kwaliteit van de relatie tussen ouder en kind en gepest worden op school, ofwel victimisatie. Vanuit het sociaal-ecologische systeemmodel van Bronfenbrenner (1992) worden ouders gezien als belangrijke personen die zowel beschermende- als risicofactoren kunnen vormen voor de ontwikkeling van een kind. Dit blijkt tevens zo te zijn bij het wereldwijd veel voorkomende probleem pesten. Om dit te onderzoeken zijn zelfrapportage vragenlijsten afgenomen bij brugklasleerlingen (Mleeftijd = 12.6 jaar) van verschillende middelbare scholen in Nederland (N = 782). Het concept affectieve kwaliteit van de ouder-kind relatie is gemeten met de Network of Relationship Inventory (NRI) en het concept victimisatie met de PRIMA-pestvragenlijst. Er is bij de hiërarchische regressieanalyse onderscheid gemaakt tussen zowel de positieve als negatieve affectieve kwaliteit van de ouder-kind relatie, waarbij tevens expliciet onderscheid werd gemaakt tussen vader en moeder. In tegenstelling tot de verwachtingen, bleek slechts de negatieve affectieve vader-kind relatie significant, hetgeen betekent dat hoe negatiever de relatie tussen vader en kind, hoe groter de kans dat het kind gepest wordt. Het is van belang in vervolgonderzoek onderscheid tussen vaders en moeders te blijven maken, aangezien deze een verschillende invloed kunnen hebben. Daarnaast is het van belang de focus op beide ouders geljkwaardiger te maken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleAffectieve kwaliteit van de ouder-kind relatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVictimisatie; positieve ouder-kind relatie; negatieve ouder-kind relatie; verschil vader en moeder; brugklasleerlingen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record