Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchott, C.
dc.contributor.advisorHeres - van Rossum, L.
dc.contributor.authorBelzen, A.C. van
dc.date.accessioned2020-01-06T18:00:39Z
dc.date.available2020-01-06T18:00:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34427
dc.description.abstractTijdens het groeien van het lerarentekort is er meer gebruik wordt van het aannemen van leraren via een detacheringsbureau. Het is niet bekend waarom leraren kiezen voor het werken via een detacheringscontract en ook niet welke invloed dit heeft op de betrokkenheid bij de organisatie. Er zijn veel theorieën over motivatie en er is veel onderzoek gedaan naar de organisatiebetrokkenheid van werknemers die geen contract hebben bij de organisatie waar het werk wordt uitgevoerd. Deze onderzoeken laten verschillende uitkomsten zien met betrekking tot organisatiebetrokkenheid. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de drijfveren waarom leraren in het voortgezet onderwijs kiezen voor een detacheringscontract en hoe de drijfveren een verklaring kunnen bieden voor de verschillende uitkomsten van organisatiebetrokkenheid. Dit leidt tot de volgende hoofdvraag: “Welke drijfveren bestaan er voor leraren in het voortgezet onderwijs om te kiezen voor een detacheringscontract en hoe kunnen deze drijfveren een verklaring bieden voor de organisatiebetrokkenheid van deze leraren?” Om de hoofdvraag te beantwoorden is er allereerst een literatuurstudie gedaan. Op basis van de uitkomsten van het literatuuronderzoek is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek bestond uit twaalf semigestructureerde interviews met leraren die werkzaam zijn via een detacheringscontract in het voortgezet onderwijs. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat er meerdere drijfveren om te kiezen voor een detacheringscontract naast elkaar bestaan. Dit zijn het hebben van baanzekerheid, meer focus kunnen hebben op het lesgeven, een goede contactpersoon hebben, kunnen zoeken naar de best passende school en het hebben van autonomie in uur- en taakverdeling. Daarnaast is gebleken dat het detacheringscontract of geen invloed of een negatieve invloed lijkt te hebben op de organisatiebetrokkenheid. Intrinsieke motivatie en de focus op het lesgeven lijken een verklaring te kunnen bieden dat het contract geen invloed heeft op de betrokkenheid. Het tijdelijk werken op scholen wat bij een detacheringscontract hoort biedt een verklaring dat het contract een negatieve invloed lijkt te hebben op de organisatiebetrokkenheid.. De aanbeveling op school- en bestuursniveau is de mogelijkheid tot ontwikkeling in HRM-beleid nog meer door te voeren. Voor de VO-raad is de aanbeveling de drijfveren mee te nemen in gesprekken over hoe het vak leraar zijn aantrekkelijker kan worden gemaakt, zodat meer mensen de lerarenopleiding willen gaan doen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent681541
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDetachering in het voortgezet onderwijs: Een onderzoek naar de drijfveren om te kiezen voor een detacheringscontract en hoe deze drijfveren en verklaring kunnen bieden voor de organisatiebetrokkenheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdetachering; voortgezet onderwijs; drijfveren; organisatiebetrokkenheid
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record