Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWilts, A.
dc.contributor.authorMeer, M.V.T. van der
dc.date.accessioned2019-12-17T18:00:30Z
dc.date.available2019-12-17T18:00:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34392
dc.description.abstractDe non-profit sportsector krijgt financiële middelen vanuit verschillende hoeken. De afgelopen jaren is vanwege de bezuinigingen door gemeenten en afschaffing van instellingssubsidies, de financiering van de sport onder druk komen te staan. Sportorganisaties kunnen of willen niet altijd voldoen aan de maatschappelijke rol die overheden verwachten in ruil voor subsidies. Het kan zo zijn dat sponsorgelden vanuit commerciële bedrijven hier een oplossing voor kunnen bieden. In dit onderzoek wordt de verhouding tussen het bedrijfsleven en een afbakening van de non-profit sportsector (amateurvoetbalverenigingen en goede sportdoelen) op het gebied van financiering bekeken. Het theoretische doel van dit onderzoek is om de achterliggende structuren binnen die relatie te achterhalen en te analyseren. Het praktische doel is om hiermee inzichten te verkrijgen in de relatie om de samenwerking eventueel te kunnen versterken. De volgende onderzoeksvraag staat centraal: Welke betekenis geven bedrijven aan hun betrokkenheid bij de non-profit sportsector in de vorm van financiering van amateurvoetbalverenigingen en goede sportdoelen en hoe kunnen deze partijen meer uit deze samenwerking halen? De deelvragen hierbij hebben betrekking op de structuren omtrent de redenen en verwachtingen voor een sponsorsamenwerking, de voordelen en beperkingen hiervan en wat als succesfactoren ervaren worden of veranderd moet worden aan de huidige situatie. Middels de opvattingen van DiMaggio & Powell (1983) en Granovetter (1985) is er vanuit een sociaal-economisch perspectief gekeken naar die achterliggende structuren. Samen met de literatuurstudie naar de institutionele omgeving en maatschappelijke functie van sport, politisering, commercialisering, MVO, filantropie, subsidies en sponsoring is getracht het onderzoek verder te kunnen brengen. Er is een kwalitatieve onderzoeksbenadering gehanteerd met semigestructureerde interviews aan de hand van een topiclijst die vervolgens getranscribeerd, gecodeerd en geanalyseerd zijn. Deze hoofdcodes zijn ontstaan: Redenen/verwachtingen, voordelen, beperkingen, succesfactoren/verbeterpunten van sponsoring en invloeden op de financiering van de non-profit sport. Er is getracht een gelijk aantal respondenten te spreken vanuit de verenigingen, goede sportdoelen en bedrijven. De resultaten laten zien dat er een verhouding lijkt te bestaan tussen emotionele en rationele motieven om te sponsoren. Bovendien bestaat er een druk vanuit stakeholders om tot sponsoren over te gaan. Sponsoring brengt zowel rationele als emotionele opbrengsten, alsmede een beter netwerk en een gunfactor voor het bedrijf. De beperkingen van sponsoring bestaan uit invloed van sponsoren op het beleid, geen exclusiviteit als sponsor, conflicten en een beperkte groep die gevraagd wordt. De succesfactoren en verbeterpunten omvatten relatiebeheer, communicatie, transparantie, professionaliteit, een juiste match en betrokkenheid en aanwezigheid vanuit sportorganisatie en sponsor. Tot de factoren die invloed hebben op de financiering van de sportwereld behoren volgens dit onderzoek persoonlijk netwerk, politisering, commercialisering en een MVO besef. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven hun betrokkenheid vanuit meerdere perspectieven betekenis geven. Er is een maatschappelijk perspectief zonder economische rationaliteit en een perspectief vanuit acties met een beoogd winstoogmerk. Als de sponsorbijdrage groter wordt kunnen ook de belangen, verwachtingen en het winstoogmerk groter worden. Het staat centraal dat ongeacht de emotionele- of rationele insteek, bedrijven betekenis geven aan hun sponsorschap ten goede van een gunstige positie binnen de sociale netwerkrelatie van het bedrijf. Die betekenisgeving komt ook deels voort uit dat het binnen de institutionele omgeving van de organisaties gebruikelijk is om te sponsoren. Voor de hiervoor genoemde succesfactoren blijkt dat er stappen kunnen worden gezet voor de sportorganisaties op het gebied van transparantie omtrent financiën, professionaliteit, en flexibiliteit. Het bedrijfsleven zou meer kunnen focussen op aanwezigheid en betrokkenheid bij de organisatie waar ze sponsoren. Meedenken met elkaar kan voor een betere verhouding zorgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1042293
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMaar waarom sponsor ik de sport eigenlijk?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSportsponsoring, amateurvoetbal, goede sportdoelen
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record