Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoch, J.
dc.contributor.authorGarritsen, N.E.
dc.date.accessioned2019-10-01T17:00:39Z
dc.date.available2019-10-01T17:00:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34298
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de representatie van de Indische bevolking in Indisch-Nederlandse kinderliteratuur (1880-1942). Hierbij is gebruik gemaakt van de hermeneutische traditie en theorieën uit de postcolonial- en genderstudies. Deze kinderboeken laten zien hoe een groot deel van de westerse bevolking dacht over de koloniale verhoudingen in Nederlands-Indië. Dit onderzoek laat zien dat er een sterk westers superioriteitsbesef was. De Nederlander wordt op een zeer beschaafde en positieve manier afgebeeld tegenover de koloniale other. De manier waarop de other wordt afgebeeld, is zeer ambivalent. In dit onderzoek komt naar voren dat de koloniale macht in Nederlands-Indië in geen van de kinderboeken ter discussie wordt gesteld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1303450
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe representatie van de Indische bevolking in Indisch-Nederlandse kinderliteratuur
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIndische kinderliteratuur, postkolonialisme, gender, Nederlands-Indië
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis van modern Europa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record