Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Rossem, Patrick
dc.contributor.authorBeek, B.J. van
dc.date.accessioned2019-09-16T17:00:43Z
dc.date.available2019-09-16T17:00:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34207
dc.description.abstractIn ‘Let me (do more than) entertain you’ staat de volgende vraag centraal: Waar bevinden zich de spanningsvelden, in theorie en praktijk, tussen visies van betrokken partijen op beoogde verdiepende doelen van museale cross-over programmering? Hiertoe wordt allereerst de theoretische achtergrond van de verschillende betrokken partijen in het theoretisch kader in kaart gebracht. Aangetoond wordt dat ontwikkelingen in deze theorieën van de verschillende vakgebieden veel overlap vertonen. De veranderingen komen met name voort uit een kritische kijk op de autoritaire rol van instituten en een erkenning van het bestaan van meerdere lagen aan interpretaties in culturele disciplines. Vervolgens wordt de casus van Dancing Museums, een ‘action-research’ project waarbij nieuwe manieren van interactie met het publiek worden onderzocht door dans en beeldende kunst samen in een ruimte te plaatsen, aangewend en wordt door middel van interviews de spanningsvelden tussen de visies van de betrokken partijen bij dit project in kaart gebracht. Vervolgens worden de intenties en doelstellingen die in deze interviews naar voren komen, vergeleken met de theoretische achtergronden van de afzonderlijke partijen. Zowel in de theorie als de casus komt naar voren dat er geen enorme spanningsvelden zijn, met name wat betreft de verdiepende ervaring van de bezoeker liggen de intenties en verwachtingen redelijk op één lijn. De spanningsvelden die wel voortkomen ontstaan allereerst vanuit persoonlijke intenties van betrokken partijen die afwijken van de gezamenlijke intenties. Aanbeveling is om deze in overleg te laten aansluiten bij het gezamenlijk doel. Ten tweede zijn niet alle betrokken partijen op de hoogte van de meest recente theorieën die het kader van cross-overprogrammering vormen. Aanbeveling is hier om de verschillende partijen op de hoogte te brengen van theoretische achtergronden om een meer systematische methode te kunnen vormen voor cross-overprogrammering. Vervolgonderzoek zou bestaan uit een kwantitatief onderzoek naar de verdiepende ervaring die bezoekers ervaren van cross-overprogrammering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent0
dc.format.mimetypeapplication/x-empty
dc.language.isonl
dc.titleLet me (do’more than) entertain you
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPublieksbegeleiding, cross-overprogrammering, tentoonstellingsprogramma, museum, hedendaagse dans, Dancing Museums
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record