Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGerrits, Prof. dr. E.
dc.contributor.advisorSinger, Drs. I.
dc.contributor.authorWissenburg, I.W.J.
dc.date.accessioned2019-09-12T17:00:37Z
dc.date.available2019-09-12T17:00:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34187
dc.description.abstractBackground: Developmental language disorder (DLD) is a common disorder of genetic origin in children frequently leading to restrictions in communicative participation (CP). Despite similar language profiles children with DLD can perform very differently in everyday communicative situations, while reasons for this remain unknown. CP is an essential outcome and aim of speech-language therapy. To optimise CP, knowledge about the contextual (personal and environmental) factors that might influence CP is essential. This study explores Dutch speech-language therapists (SLTs) beliefs, to identify contextual factors affecting CP, because experienced SLTs may offer substantial insights of relevance. Aim: Exploring Dutch SLTs’ beliefs regarding personal and environmental factors influencing CP in children with DLD, aged 3-8 years. Methods & Procedures: Interpretive description served as the qualitative methodological approach. For data collection, focus groups with a purposive sample of SLTs from various settings were organised. A thematic analysis method was used inductively to analyse the data. Outcomes & Results: 22 SLTs, experienced in treatment of children with DLD, participated in three focus groups. Seven themes emerged from the data: “safety at home”, “parenting skills”, “isolation”, “behaviour of others”, “knowledge about children’s abilities and needs”, “child characteristics”, and “CP as a dynamic development process”. The identified contextual factors interact and can affect CP and CP-development Conclusions & Implications: The SLT’s assessment should include not only a child’s linguistic skills but also the personal and environmental factors related to CP as reflected in the themes. Thus, contextual factors of concern can be identified to set personalised intervention goals for each child, aimed at optimising CP. Future research could focus on exploring parental and children’s perspectives on contextual factors influencing CP. Achtergrond: Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een veelvoorkomende stoornis bij kinderen, van genetische oorsprong, die vaak leidt tot beperkingen in de communicatieve redzaamheid (CR). Ondanks vergelijkbare taalprofielen kunnen kinderen met TOS in dagelijkse communicatieve situaties heel anders presteren, terwijl redenen hiervoor onbekend blijven. CR is een essentiële uitkomst en doel voor spraak-taal therapie. Om de CR te optimaliseren is kennis over context (persoonlijke en omgevingsfactoren) factoren die de CR kunnen beïnvloeden, essentieel. Deze studie verkent de overtuigingen van Nederlandse logopedisten om context factoren te identificeren die van invloed zijn op de CR, omdat ervaren logopedisten essentiële, relevante inzichten kunnen bieden Doel: Het verkennen van de overtuigingen van Nederlandse logopedisten met betrekking tot persoonlijke en omgevingsfactoren die van invloed zijn op de CR van kinderen met TOS van 3-8 jaar. Methode & procedures: Interpretatieve beschrijving diende als kwalitatieve methodologische benadering. Voor de dataverzameling werden focusgroepen georganiseerd met een doelgerichte steekproef logopedisten, werkzaam in verschillende instellingen. Er werd een thematische data-analyse methode gebruikt om de data inductief te analyseren. Uitkomsten & resultaten: 22 logopedisten, ervaren in de behandeling van kinderen met TOS, namen deel aan drie focusgroepen. De gegevens resulteerde in zeven thema's: "veiligheid thuis", "ouderschapsvaardigheden", "isolement", "gedrag van anderen", "kennis over de capaciteiten en behoeften van kinderen", "kind-karakteristieken" en "CR als een dynamisch ontwikkelingsproces". De geïdentificeerde context factoren werken op elkaar in en kunnen van invloed zijn op de CR en de ontwikkeling van CR. Conclusies & implicaties: Het onderzoek van een logopedist zou niet alleen rekening moeten houden met de taalvaardigheid van een kind maar ook met de persoonlijke en omgevingsfactoren die verband houden met de CR, zoals die in de thema's tot uiting komen. Zo kunnen context factoren, die aanleiding geven tot zorg, worden geïdentificeerd om gepersonaliseerde interventiedoelstellingen voor elk kind vast te stellen, gericht op het optimaliseren van de CR. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het verkennen van de perspectieven van ouders en kinderen omtrent context factoren die van invloed zijn op de CR.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoen
dc.titleContextual factors influencing communicative participation in children with developmental language disorder
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDevelopmental language disorder, communicative participation, speech-language therapy Taalontwikkelingsstoornissen, communicatieve redzaamheid, spraak-taal therapie
dc.subject.courseuuLogopediewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record