Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJonquiere, Franca
dc.contributor.authorBreuseker, M.C.C.
dc.date.accessioned2019-09-09T17:00:47Z
dc.date.available2019-09-09T17:00:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34103
dc.description.abstractVlogs zijn een nieuw en opkomend fenomeen. Er zijn op YouTube verschillende soorten vlogs te vinden zoals beautyvlogs, kookvlogs en familievlogs. Een uitgebreide genredefinitie voor deze soorten vlogs ontbreekt echter nog. Het doel van dit onderzoek is om voor de laatstgenoemde vlogsoort, de familievlog, een genredefinitie te vinden. Specifiek een definitie voor de familievlogs van de SACCONEJOLY’S. Deze Ierse familie legt al bijna 10 jaar lang dagelijks hun leven vast. De vlogs hebben zowel een interactief als een filmisch karakter. Dit filmische karakter wordt door verschillende wetenschappers al erkend, het interactieve karakter nog niet. Het interactieve documentaire genre is een dergelijk genre dat beiden elementen bevat. Elk project dat de intentie heeft het ‘echte’ vast te leggen en daarbij gebruik maakt van digitale interactieve technologie, kan gezien worden als een interactieve documentaire. Wellicht dus ook de familievlog. Om dit te onderzoeken is de taxonomie van zowel het interactieve documentaire, als het klassieke documentaire geanalyseerd in relatie tot de vlogs van de SACCONEJOLY’S. De modes of interactivity en de modes of representation, die horen bij de genres, hebben hierbij als leidraad gediend. Er zijn vijf vlogs geanalyseerd per mode op basis van vier elementen: het camerawerk, het narratief, de editing en het platform. Uit de analyse is gebleken dat twee van de vier modes of interactivity passen bij de vlogs en drie van de zes modes of representation. Dit vormt een totaal van vijf modes die passen bij de vlogs van de SACCONEJOLY’S. Dit zijn de conversational, participative, observational, reflexive en participatory mode. De vloggers gaan zowel de conversatie aan met hun kijkers via de reactiesectie, als via de vlog zelf. De kijker wordt betrokken in de vlog en om de vlog heen, waarbij er sprake is van een open en betrokken sfeer. De familie interacteert met datgene wat ze filmen, maar ook met de kijkers. Er worden ervaringen gedeeld, er is transparantie over het filmproces en alle vlogs worden op een vrije manier gefilmd. Deze modes vormen een aanvulling op elkaar op zowel interactief als filmisch niveau. Uit deze resultaten is dus gebleken dat de vlogs van de SACCONEJOLY’S gezien kunnen worden als interactieve documentaires.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1313324
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVLOGS: INTERACTIEVE DOCUMENTAIRES VAN DE 21STE EEUW?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVlogs, interactieve documentaire, interactiviteit, modes of interactivity, modes of representation
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record