Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorTijsseling, C.
dc.contributor.authorBrussaard, B.
dc.contributor.authorEngbers, M.M.
dc.contributor.authorGaalman, N.M.
dc.contributor.authorKlabbers, Y.
dc.date.accessioned2018-10-03T17:01:23Z
dc.date.available2018-10-03T17:01:23Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33933
dc.description.abstractIn augustus 2014 is in Nederland het passend onderwijs ingevoerd, waardoor meer leerlingen met speciale onderwijsbehoeften (SEN) regulier onderwijs volgen. Mogelijk stijgt hierdoor de pestprevalentie. Het doel van dit onderzoek was visie, aanpak en wensen van leerkrachten in het regulier basisonderwijs in Twente met betrekking tot pesten binnen het passend basisonderwijs onderzoeken. Voor dit onderzoek zijn 25 leerkrachten van 17 reguliere basisscholen in Twente geïnterviewd. Deze interviews zijn kwalitatief geanalyseerd. Er bleken minder leerlingen met SEN te zijn ingestroomd dan verwacht. Bijna de helft van de leerkrachten gaf aan dat leerlingen met SEN een grotere kans hebben om gepest te worden, maar dit is in de praktijk nog niet gesignaleerd. Een groot deel van de leerkrachten vond dat leerlingen met SEN zich moeten aanpassen aan het regulier onderwijs. Toch maakten veel leerkrachten ‘anders zijn’ bespreekbaar om pesten tegen te gaan. Als laatste waren leerkrachten tevreden over de aanwezige pestpreventieprogramma’s, maar konden er geen conclusies worden getrokken over de effectiviteit van de pestpreventieprogramma's
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent383529
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePassend Onderwijs: Wie gaan zich Aanpassen? Visie en Aanpak van Leerkrachten in Twente omtrent Pesten in het Passend Basisonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten; Passend onderwijs; Leerkrachten; Leerlingen met SEN; Kwalitatief onderzoek
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record