Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Velden, Dr. A.W.T.
dc.contributor.authorSlooten, J. van
dc.date.accessioned2019-09-03T17:01:01Z
dc.date.available2019-09-03T17:01:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33852
dc.description.abstractDe Britse satire The Death of Stalin (Iannucci, 2017) verbeeldt de gruwelijkheden van het totalitaire stalinisme aan de hand van humor. Dit creëert spanningen aangezien een humoristische benadering niet voor de hand ligt bij een dusdanig beladen historische setting. In deze scriptie wordt beargumenteerd dat de keuze om satire en humor te gebruiken meerdere effecten heeft. Een van de belangrijkste effecten is dat het gebruik van humor juist een tragische werking heeft. Door de inzet van humor maakt de film op een vernieuwende manier de angst en paranoia van het leven onder het stalinisme invoelbaar. Een ander effect is dat humor scherper het absurde karakter van het totalitarisme toont. Deze aandacht voor het absurde in combinatie met het afschuwelijke, zorgt voor een complexer beeld van het stalinisme. Daarnaast wordt beargumenteerd dat de satire in de film kritiek uit op het totalitarisme als politiek systeem. Juist door actief een tegenstelling te creëren, benadrukt de film deze boodschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent799755
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'A Comedy of Terrors' Satire als historische verbeelding in The Death of Stalin
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSatire, totalitarisme, Stalin, absurdisme, historische verbeelding.
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record