Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFrijns, T.
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.
dc.contributor.authorWerf, S.E. van der
dc.contributor.authorDisseldorp, W.T.Y. van
dc.contributor.authorRooij, S.J.M. van
dc.contributor.authorVojtechovský, J.M.H.
dc.date.accessioned2018-10-03T17:01:20Z
dc.date.available2018-10-03T17:01:20Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33844
dc.description.abstractDeze experimentele studie onderzoekt of persoonlijkheid de relatie modereert tussen geheimen en de mate van stress. Terwijl eerder onderzoek aantoonde dat het verhullen van geheimen stress oplevert en het onthullen daarvan stress opheft, stelt deze studie dat deze effecten beïnvloed worden door de persoonlijkheid van de bezitter van het geheim. In het onderzoek kregen 81 hoger opgeleide Nederlandse jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar een gemanipuleerd geheim. De helft van de participanten kreeg de opdracht het geheim te onthullen, de andere helft moest het geheim verhullen. Vier persoonlijkheidskenmerken (Neuroticisme, Extraversie, Zelfonthulling en Zelfverhulling) en de ontwikkeling van stressbeleving over drie meetmomenten werden gemeten. Trefwoorden: (
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent217773
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePersoonlijkheidskenmerken als Moderator in de Relatie tussen Geheimen en de Mate van Stress bij Jongvolwassenen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVerhullen, onthullen, persoonlijkheid, geheimhouding, stress, jongvolwassenen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record