Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStolwijk, Chris
dc.contributor.authorWijk, K.M. van der
dc.date.accessioned2019-09-03T17:00:56Z
dc.date.available2019-09-03T17:00:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33830
dc.description.abstractDe Engelse kunstenaar David Hockney (1937) heeft het in zijn werk altijd over de waarneming. Hij kijkt op een geconcentreerde manier naar de wereld om hem heen en het genoegen wat hij daaruit haalt wil hij delen. De ruimtelijke ervaring van het platte vlak probeert hij aan te spreken door onder andere te kijken naar de omgeving waarin we ons bevinden. In 2017 maakte hij het werk Tall Dutch Trees After Hobbema (Useful Knowledge) waarmee hij teruggrijpt op een van zijn kunsthistorische favorieten, Het laantje van Middelharnis, van de zeventiende-eeuwse Nederlandse landschapsschilder Meindert Hobbema (1638-1709). Het werk van Hobbema fascineerde hem vanaf jonge leeftijd door de twee verdwijnpunten die het heeft. Hockneys hommage, samen met de tentoonstelling Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature in het Van Gogh Museum, die laat zien hoezeer Hockney door Van Gogh is geïnspireerd, leidden tot de vraag: Hoe kan de artistieke relatie tussen Hockneys landschappen en de landschapstraditie uit de zeventiende eeuw worden omschreven?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3573097
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDavid Hockney - 'There's a fabulous lot to look at.'
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDavid Hockney, oude meesters, Vincent van Gogh, Meindert Hobbema, William Turner, landschap, landschapsschilderkunst, panorama
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record