dc.description.abstract | In dit onderzoek staat het concept network narrative centraal. Dit is een narratief met meerdere verhaallijnen en personages die door toevallige omstandigheden als een ketting van connecties aan elkaar worden gekoppeld. Het narratief van de crimefilm LOCK, STOCK & TWO SMOKING BARRELS zal als representatief van het corpus van network narratives dienen. Aan de hand van dit network narrative wordt gekeken hoe LOCK, STOCK & TWO SMOKING BARRELS relateert aan theorie over het klassieke Hollywood crimegenre. In dit klassieke crimegenre worden films vaak gegroepeerd op basis van het doel van de personages, overkoepelende thema’s en filmstijlen. De narratieve stijl wordt hier meestal buiten beschouwing gelaten. Genretheoretici zijn het vaak niet eens met het idee dat de term ‘narratief’ een vervanging van de term ‘genre’ kan zijn. Dit onderzoek analyseert of een network narrative film als LOCK, STOCK & TWO SMOKING BARRELS het tegendeel bewijst.
De analyse van LOCK, STOCK & TWO SMOKING BARRELS komt tot stand door het loskoppelen van de drie elementen die een rode draad vormen in de verhaallijnen van alle acht groepen personages uit de film. Deze elementen zijn, zoals de titel van de film verraadt, geld, drugs en wapens. Uit de analyse blijkt hoe de verhaallijnen van de drie elementen het network narrative van de film onderstrepen. Het corpus materiaal van de analyse bestaat uit de momenten waarop de drie elementen door toevallige causale ontwikkelingen van eigenaar wisselen. Het toeval is in een network narrative namelijk immer de agent van oorzaak en gevolg. Na de verhaallijnen van de drie elementen opeenvolgend geanalyseerd te hebben, worden deze bevindingen gerelateerd aan de genrenormen van het klassieke Hollywood. | |