Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRusch, L.
dc.contributor.authorLinden, L.A. van der
dc.date.accessioned2019-08-26T17:01:30Z
dc.date.available2019-08-26T17:01:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33686
dc.description.abstractDe afgelopen twee decennia heeft zich een modern businessmodel ontwikkeld binnen de muziekindustrie waarin tussenkomst van de platenmaatschappijen is geminimaliseerd. Het nieuwe model biedt ruimte aan artiesten die zich onafhankelijk willen manifesteren, zoals de Bosnische balkanskaband Dubioza Kolektiv. De hoofdvraag van dit onderzoek is: “Hoe manifesteert Dubioza Kolektiv zich in de huidige gedigitaliseerde muziekindustrie op hun album Happy Machine?” Door creatief en actief gebruik te maken van de mogelijkheden die het nieuwe model biedt profileren zij zich als ‘independent artists’, onafhankelijke muzikanten. Met hun maatschappijkritische visie werken zij vanuit een bewuste DIY-gedachte. Dubioza Kolektiv heeft in 2016 het album Happy Machine uitgebracht, dat zij gratis aanbieden via hun eigen website. Tevens promoten zij het gratis downloaden van hun muziek in het nummer “Free.mp3 (The Pirate Bay Song).” Audiovisuele analyse toont een voorbeeld van auteursrechtelijk protest tegen het traditionele businessmodel, waarin de platenmaatschappijen domineerden. Dubioza Kolektiv manifesteert zich in de huidige gedigitaliseerde muziekindustrie volgens het moderne businessmodel. Door het gratis aanbieden van hun muziek en tevens de tekstuele uitnodiging om de muziek te delen bereiken zij een groot potentieel publiek en versterken zij de band met hun huidige fans. De voornaamste bron van inkomsten halen zij uit de verkoop van merchandise en het spelen van liveshows, wat bij het nieuwe businessmodel van de muziekindustrie past. Het opnemen van muzikale uitnodigingen voor hun liveshows zorgt voor meer betrokkenheid vanuit het (potentiële) publiek door sociale media in te zetten als marketing- en promotiemiddel. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met internationale artiesten en het experimenteren met verschillende genres op het album Happy Machine internationaliseert Dubioza Kolektiv als band.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1760577
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleSupport the Pirate Bay: De manifestatie van Dubioza Kolektiv in de huidige gedigitaliseerde muziekindustrie op hun album Happy Machine
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDo It Yourself, DIY, moderne muziekindustrie, internationalisatie, independent artists, onafhankelijke muzikanten
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record