Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPalings, J.G.M.
dc.contributor.authorBijkerk, S.
dc.date.accessioned2019-08-26T17:01:23Z
dc.date.available2019-08-26T17:01:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33677
dc.description.abstractUit verschillende onderzoeken komt naar voren dat er misconcepties bestaan onder leerlingen in het voortgezet onderwijs op het gebied van global warming. Wetenschappelijke kennis in de vorm van powerful knowledge zou kunnen bijdragen om conceptuele verandering te bewerkstelligen in de denkwijze van leerlingen en zo het hoofd te bieden aan deze misconcepties. Omdat in de afgelopen decennia de wetenschap steeds meer verschilt van de inhoud van de schoolaardrijkskunde is er een kloof ontstaan tussen beiden. Dit onderzoek draagt bij aan het inzicht in deze kloof op het gebied van global warming. Aan de hand van 286 bronteksten uit drie verschillende Nederlandse aardrijskundige lesmethoden is er een vergelijking gemaakt met de huidige stand van de wetenschap, waarbij onderscheid is gemaakt tussen oorzaken van global warming, het klimaatsysteem, gevolgen van global warming en de controverse omtrent global warming. Over het algemeen is te stellen dat veel aspecten in de methoden voorkomen zonder expliciet gekoppeld te zijn aan global warming. Daarnaast is er gekeken naar het gebruik van controversiële uitlatingen in de verschillende methoden. Uit het onderzoek komt naar voren dat er zowel binnen als tussen de methoden verschillen zijn in het karakter van de kloof als gekeken wordt naar verschillende aspecten van global warming. Hierbij is in de methode BuiteNLand meer gereduceerd dan in De Geo. WereldWijs heeft inhoud die het beste de stand van de wetenschap representeert. Wat het aantal controversiële uitspraken betreft, is het totaal aan uitingen beperkt. Echter blijkt de methode BuiteNLand ook de controversiële uitingen te bevatten. Het onderzoek sluit af met aanbevelingen voor de lespraktijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2372218
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMind the Gap: Onderzoek naar de klimaatkloof tussen de wetenschap en lesmethoden in de geografie.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslesmethode, global warming, misconcepties, inhoudsanalyse, klimaat, educatieve reductie, poweful knowledge, BuiteNLand, DeGeo, WereldWijs
dc.subject.courseuuGeografie: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record