dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Elling, S. K. | |
dc.contributor.author | Hansum, P.T. | |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T17:00:42Z | |
dc.date.available | 2018-10-03T17:00:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33555 | |
dc.description.abstract | Uit eerder onderzoek is gebleken dat lezen – en de leesmotivatie die hieraan ten grondslag ligt – van groot belang is; het stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling en ook de carrièremogelijkheden worden verbeterd. Tegelijkertijd neemt het actieve leesgedrag onder middelbare scholieren steeds verder af. Lezerscommunity’s stijgen daarentegen in populariteit. Naar aanleiding van deze twee ontwikkelingen kan worden gespeculeerd over het inzetten van lezerscommunity’s als leesbevordering voor jongeren. In dit onderzoek is daarom gekeken naar de mate waarin middelbare scholieren gemotiveerd zijn tot het aansluiten bij een lezerscommunity. Het doel van dit onderzoek – waarin 54 3-vwo’ers een vragenlijst hebben ingevuld – is dan ook het krijgen van antwoord op de vraag “In welke mate zijn leerlingen van het voortgezet onderwijs gemotiveerd tot deelname aan lezerscommunity’s?” Uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat de motivatie tot het aansluiten bij een lezerscommunity zeker kan worden verhoogd bij de leerlingen van het voortgezet onderwijs. Uit de onderzoeksresultaten is eveneens gebleken dat deze mogelijkheden voornamelijk liggen op het verhogen van de bekendheid van de community, het aantrekkelijker maken van de sociale aspecten van de community en het verlagen van de volgens leerlingen benodigde competentie voor het aansluiten bij een community. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1124296 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Leerling en lezerscommunity: de motivatie van 3-vwo’ers | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leesmotivatie, lezerscommunity's, 3-vwo, | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |